<< Juli

[ Augusti ]

Semester

Jag hade min semster hela Augusti månad. Det var mitt livs första semester och det kändes overkligt lyxigt! Första veckan åkte vi till Skåne och hälsade på Tomas familj och var med på Tomas brors bröllop.

Bröllopet

Lars och Natali kommer ut från kyrkan.
Tomas bror Lars gifter sig med Natali som han träffat i Tyskland där de båda bor. Själva cermonin hölls i Källstorps kyrka och bröllopsfesten var på Svaneholms slott.

Jag och Tomas bröllopsfina.

Det var mitt första bröllop och en riktig upplevelse! Om någon mer vill gifta sig så kommer jag gärna!;)

Upställda för fotografering. Natali var så vacker i sin klänning!
Tomas var bästman och fick stå längst fram i kyrkan tillsammans med Lars och vänta på att bruden skulle komma in. Jag fotograferade alla gäster som kom till bröllpet och filmade lite. Det var roligt. Jag kände mig nästan lite som en paparazzi.

Islandshästridning

En dag åkte vi på ridtur på islandshästar tillsammans med Tomas pappa och hans sambo. Det var så roligt att få testa att tölta. Så stilla man satt i sadeln jämför med trav och galopp.

Jag fick rida på en svart islandshäst som hette Dimma.
Det var så vackert där vi red på kullar och ängar. Då vi kom lite högre upp kunde man till och med se långt ut över havet.

Tomas pappa fick den största och mest bångstyriga islandshästen.
Det var så tufft av Tomas pappa och Bitte att våga följa med trots att de inte hade någon ridvana. Men de lyckades båda hålla sig kvar både under tölten och galoppen!

Gamla klasskompisar

Tomas gymnasieklass
Jag följde med Tomas på återträffen för hans gymnasieklass. Det bjöds på god mat och hans gamla klasskompisar var riktigt trevliga. Tomas visade sig ha oanade talanger då det var dax för tipspromenaden. Den inehöll olika frågor om alla hans gamla klasskamrater och Tomas tog hem första priset!

Jag hann även med att träffa min gamla klasskompis Sussi som nu pluggar i Malmö. Hon var sig lik och det var så roligt att se hur hon hade det och prata gamla minnen.

Kroatien

Jag och mig älskling på väg ner i det blå.
Jag och Tomas åkte på en resa til Kroatien i två veckor. Det kändes verkligen väl behövligt efter den regniga sommaren i Sverige. Vi hamnade på orten Tucepi som hör till den Makarska rivieran. Hotellet hette Tamaris och var ett jättefint lägenhetshotell som låg bara 5 meter från havet. På dagarna åkte vi på olika utflykter eller snorklade längst klippstränderna. Vi såg många fina fiskar och två bläckfiskar. På kvällarna gick vi och åt gott på någon god restaurang antingen i Tucepi eller i någon av de närliggande orterna som man kunde promenera eller ta bussen till.

Stränderna var väldigt annorlunda med ovala stenar istället för sand och man fick köpa speciella strandskor man hade då man badade. Men jag tyckte det var rätt skönt att slippa sandiga fötter och handdukar.

Inhemsk specialite - Friterade småfiskar

Maten var väldigt god men det kändes ibörjan ovant att aldrig få några såser till maten(som man alltid får i Sverige). Vi testade många inhemska maträtter bland annat den ovan som kan se ut som pommes på håll men är ett helt stim med friterade små fiskar(hela med ryggrad och allt). Ofta beställde vi in en "fiskplatta för två" som var en stor tallrik med olika sorters fisk och bläckfisk på.

Jag och Tomas i våra blåa flytvästar längst bak till höger på bilden.
En dag åkte vi på forsränning. Ledarna skrämde upp oss på vägen dit och det var riktigt spännande då vi satte oss i båten.
Det var så bördig och vacker omgivning runt floden och vattnet var alldeles klart turkosgrönt.

Jag som med ett skri till slut tog steget ut för klippkanten.

Efter vi hade paddlat en bit stannade de vid en hög klippa som vi skulle hoppa ner från. Den var 6-7 meter hög och jag och Tomas fick ta mycket mod till oss innan vi till slut vågade ta steget ut. Oj vad läskigt det var och vad det kittlade i magen på vägen ner men samtidigt väldigt spännande! Sedan fick vi bada och svalka oss i det svala vattnet innan vi paddlade vidare.

En annan dag besteg vi en av de höga bergen som finns på Makarska. Man kan se ända till Italien om det är klart väder sägs det. Vi började på förmiddagen och solen hade redan hunnit börja gå ner då vi var uppe. På vägen upp såg vi två vilda bergsgetter. De var väldigt skygga och löpte iväg då de fick syn på oss.

Tomas uppe på toppen. Man kan se havskanten där vi startade våran vandring i från. När vi kommit upp så åt vi våra välförtjänta makrillmackor vi tagit med oss på vandringen och bara njöt av utsikten.

En dag åkte vi på båtutflykt till två av öarna i närheten av Makarska, Brac och Hvar. Vi badade på "Zlatni Rat" som sägs vara Kroatiens vackraste strand. Det är en som lång spets som sticker ut i havet som omformas hela tiden beroende på hur det blåser. Från båten såg vi delfiner som hoppade och lekte i vattnet. Jag och Tomas dinglade med benen över relingen på båten och läste böcker den största delen av båtresan. Det här har verkligen varit en riktig "lässommar". Vi har plöjt oss igenom flera böcker, bland annat "Den vita masajen" som vi båda läst. Det är så roligt när man läser samma bok och sedan kan diskutera!

En annan dag åkte vi till naturreservatet Krka där det finns mängder av vackra vattenfall. Efter vi hade vandat runt och utforskat lite tog vi oss ett dopp i vattnet bakom oss på bilden. Så underbart!

Jag på utflykt i Krkas nationalpark. I vattnet där vi badade dök det ner fåglar som var på jakt efter fisk och då vi klev upp såg vi en liten vattenorm, flera ödlor och neongröna grodor, det kändes väldigt naturnära!:)