<<Juli

[ Augusti ]

Nya jackor

Jag och Tomas i våra nya fina jackor.
En dag då vi går på stadium bara för att kika lite hittar vi varsinn snygg vindjacka. Känner mig nöjd som inte föll för frestelsen och också tog en svart! Har tänkt att jag ska använda min till vardags och även då jag t.ex. åker längdskidor eller är ute i skogen och vandrar.

Bärmani

Tomas i blåbärsskogen
En dag då vi är ute och orienterade upptäcker vi plötsligt världens blåbärsställe! Risen hänger tunga av blå bär och vi sätter oss ner och plockar för fulla muggar. Vi hade tyvärr ingen hink med oss med vi fyller båda vattenflaskorna och vi tömmer ut en godispåse och fyller den med nyttigare innehåll.

Genast fick vi mersmak och åkte och köpte varsinn bärplockare i plast på maxi och nu gick det undan! Vi åkte till Mjösjön och fyllde varsinn stor hink på bara någon timme.

Sedan hittar vi ett ställe med massor av åkerbär och plockar på som aldrig förr då vi plötsligt får syn på en huggorm bland åkerbärsbladen. Vi utrustar och med långa pinnar och försöker komma så nära att vi kan ta en bild på ormen. Vi tycker båda att det är riktigt spännande men samtidigt lite otäckt och smyger försiktigt mot ormen tills Tomas petar lite på ormen och vi upptäcker att den är död. Då känner man sig plötsligt lite fånig som varit så rädd för den. Nåja. var nog lika bra så vi slapp bli ormbitna.

Det jobbiga är bara att rensa alla bär då man kommer hem. Men nu har vi bär i frysen så att det räcker till morgonsmoothies och pajer hela vintern!

Vi ska ha en bebis - Vecka 5

Magen fortfarande platt och fin och ännu ovetande om vad som komma skall.
Så här såg magen ut då vi just fått reda på att vi väntar barn. Tänkte lägga in det bara som en "före bild" innan man börjar svälla! :) Startvikt: 56kg.
Nu har det gått en vecka och det har nu börjat sjunka in att det faktiskt bor någon där inne! Vi pratar om det dagligen och diskuterar och planerar. Vi har fått vår första tid hos barnmorskan om en månad. Det jag är mest glad för just nu är att det är den mest underbara person jag kan tänka mig som är den blivande pappan!
love you!

Semester - Roadtrip i Sverige
Vi börjar våran semester med att köra till Gällivare. Vi stannar där i några dagar och tar sedan bilen mot Kalmar och Skåne. Vi stannar och campar och hittar på roligheter på vägen så det tar några dagar innan vi når Kalmar. Våran semester blir lite utav en berättarturné. Det känns egentigen lite tidigt att berätta att vi väntar en bebis men vi vet inte hur länge det dröjer tills vi åker hem och träffar familjen nästa gång, också är det ju så svårt att hålla roliga nyheter hemliga! :)

Vår resplan. Genom hela svergie ska vi köra. Oj vad mycket vackert vi ska se!

Tomas vid ratten. Så skönt det är att sitta bredvid och bara kika på utsikten och småsova. Synd bara att Tomas också föredrar passagerarsätet.

Avslöjandet av vår hemlighet

Vi berättade det glada nyheten för våra familjer genom att packa in en liten babysak tillsammans med en gullig lapp om att de ska bli mormor/morfar/farmor/farfar.

Mamma fick ett par babystrumpor i sitt paket tillsammans med den lilla lappen. Vi gav det till henne då vi kommit fram och skulle kvällsfika tillsammans med henne och Björn. Hon öppnade det inte genast och varken jag eller Tomas fick ner något fika utan satt bara och väntade och kastade menande blickar på varandra. Men när hon tillslut öppnade paketet blev hon jätteglad och vi alla kramades och grinade en liten skvätt!:)

Pappa fick en kamoflagefärgad napp i sitt paket och Tomas mamma fick en söt napp med en princesskrona på. Tomas pappa och Bitte fick också babystrumpor. Det var ett jättetrevligt och lättsamt sätt att berätta för familjen på!

Piteå

Pappa och Barbro på trappen till Barbros stuga.
På väg mot Gällivare stannar vi till i Piteå och hälsar på Pappa och Barbro. Vi går ut och äter på en restaurang och ger dem paketet där. Pappa har inte sina glasögon med och Barbro får läsa lappen högt. hehe.. Vi åker sedan till Barbros stuga. Den ligger så vackert till just intill Piteälven. Dit kommer vi gärna tillbaka!

Jag vid Storforsen.
Vi tar Jokkmokksvägen mot Gällivare. Just som solen håller på att gå ner paserar vi Storforsen. Vi stannar till och tar en glass och fotar lite bilder. Storforsen är Europas högsta obundna fors med en fallhöjd på 82 meter. Riktigt mäktigt!

Min älskling (jag missade dock forsen, eller är det den som syns högst upp i vänstra hörnet?).

Äntligen hemma!

Det är något alldeles speciellt med luften och naturen i Gällivare. Jag blir fortfarande alldeles trollbunden varje gång jag åker upp!

Malmberget och gropen från ovan.

Redan morgonen efter vi anlänt känner vi hur fjället kallar. Vi packar en matsäck och beger oss upp mot toppen.

Tussilagoliknande fjällblomma.

Då vi kommit högst upp på toppen sätter vi oss på den mjuka laven och äter mammas hembakta bröd. mums!

Välförtjänt vila i solskenet efter vandringen upp.

Djävulsklyftan

Nästa dag går vi på utflykt till Djävulsklyftan tillsammans med mamma, Björn, Erik, morbror Rolf och hans familj. Den ligger i Koskullskulle inte så långt ifrån där jag bodde då jag var liten.

Jag fotar lite efter vägen. Tänk att så här vackra blommor växer vilt mest överallt i de norrländska skogarna.

Framme vid klyftan. Erik retas med mamma(hon är inte så förtjust i när han är så nära klippkanten).

Mamma och Björn fikar.

Lillebror är inte större än att han kan stå i min hand! :)

Akkajärvi

Ett glatt gäng på väg väg mot Akkajärvisjön.
Till helgen följer vi pappi på fiskefärd till Akkajärvi. Målet är en gammal skogsstuga som ligger mitt ute i den lapplänska urskogen, en mil till närmsta väg. Enda sättet att ta sig dit är till fots. Platsen ligger min pappa varmt om hjärtat då han redan som ung följt min farfar dit om somrarna, och ännu längre tillbak i tiden följde min farfar min farfarsfar till denna plats. Det finns inga riktiga stigar att följa så själv skulle man nog få använda GPS om man ska dit utan pappa någon gång.

Som tur var stannar vi ofta och fiskar efter vägen. Det är sällan någon som fiskar så här långt in i skogen så sjöarna och älvarna är sprängfyllda av fisk och man får ofta napp. Totalt fick vi 23gäddor och 6 harrar.

Tomas med hans första fångst. En fin harr.

Harren har långa vassa fenor så man får vara försiktig så man inte sticker sig.

På eftermiddagen efter att vi kommit fram till stugan och boat in oss så frågar pappa om vi vill följa till en annan bra fiskesjö. Vad han inte berättar är att det är nästan en halvmil dit i myrterräng. Var får den gubben sina krafter ifrån? Men det känns värt då vi kommer fram. Fisket är bra där och vattnet är spegelblankt och så rent att man kan dricka det direkt från sjön.

Marken runt sjön är full av hjortron och vi mumsar magarna fulla!

Lillebror och jag vid elden.
Vi kommer tillbaka till stugan först sent om natten och gör då upp en stor eld utanför och grillar fisken, fläsk och korv och sitter länge och pratar.

Resan fortsätter >> Övik

Då vi beger oss från Gällivare är nästa stopp Ö-vik. Det är var en stor Starwarsutställning där just när vi passerade. Alla orginalkostymerna och farkosterna från filmerna var med. Lite coolt att se! Dart Vaderdräkten var faktiskt riktigt läskig, den var helt enorm och då man kom in i rummet var det en spöklik stämning och man hörde de kusliga andningsljuden. Jag hade inte sett någon filmerna så några dagar innan Övik passar vi på att se den första filmen.

Bilden är från då jag var där då morbror fyllde år ( Stefan, Gudrun och mamma som åker).
Moster Gudrun var så söt då hon åkte i vattenrutschbarnorna och höll för näsan så inget vatten skulle kunna slinka in!
Vi passade också på att gå på äventyrsbadet i Övik. Man blir nog aldrig för gammal för vattenrutschbanor! De hade en sorts ring som såg ut som en 8 och som man kunde sitta två i. Jisses vad snabbt det gick!

Kålmården

Nästa anhalt var Kålmården. Vi åt kvällsmat på en mysig restaurang intill vattnet(jag fick in tidernas godaste pommes med flingsalt till min mat). Vi satt sedan på kajen och tittade på solnedgången och bara myste och pratade.

Kan det bli vackrare än så här?
Så här vacker var vyn över båthamnen då solen just gått ner.

Falkar har en reflex som gör att de inte kan släppa sitt byte förrän den var tillbaka i boet.
Nästa dag gick vi på Kålmårdens djurpark. De hade en riktigt faschinerande rovfågelsshow där fåglarna kom flygande fritt in från skogen och landade på djursköterens arm och gjorde utfall mot små låssasbyten. Vi var även och tittade på en delfinshow. Man blev nästan tårögd av hur duktiga och samspelta de var med sina tränare. Det tog en hel dag att vandra runt i djurparken.

Vi tog även bilen in i safariparken. Det var riktigt spännande och kändes så overkligt då man ibland fick stanna bilen och vänta på att zebror och antiloper skulle korsa vägen. Det bästa var att det kändes som om djuren hade det bra där då inhängnaderna var helt enorma.

En lejonhona låg och vilade alldeles intill vägen. Då vi stannade bilen en bit ifrån henne reste hon sig upp och kom springade mot våran bil, man kände hur det isade till lite i magen. Hon gick runt bilen och nosade på däcken och försvann sedan in i skogen. Det känns så mycket mer nära då man sitter i sin egen bil som man är så van vid att sitta och titta ut genom fönstret i.

Kalmar

Tomas mysiga syskonbarn, Tilde och Sofia.
Nästa stopp var hos Tomas syster och hennes familj i Kalmar. Vi umgicks med dem och sov över där några nätter. Även Tomas bror och hans Natali var där. Så roligt att se alla igen!

På kvällarna pusslade vi tillsammans med flickorna. Så länge sedan man pusslat senast. Är faktiskt rätt avslappnande och trevligt.

Samtidigt som vi var i Kalmar var Ostindiefararen där. De hade ett plakat utanför om att de sökte skeppsmän som skulle vara ombord i en vecka. Tomas blev eld och lågor och gick för att anmäla oss på studs. Vi tyckte att det borde vara gratis då man arbetar men det kostade 10000 per person i en vecka. puh.. Men det var nog rätt tur då jag börjat må rätt illa nu och inte vet om jag hade stått ut med allt gungande.

Vi åkte över till Öland och plockade mogna plommon direkt från träden. Jag tyckte det kändes så sjukt lyxigt men Tomas är tydligen van vid sådan lyx från sin barndom! Vill också ha ett plommonträd på min gård!

Skåne

I Skåne är vi mycket ute och promenerar. Vi besöker några av platserna Tomas har lekt på som liten glutt(som Tomas morfar brukar kalla småbarn:) ). På bilden badar han i ett gammalt stenbrott i Smedstorp där de ofta var och lekte. Det är konstigt hur luften luktar så annorlunda i Skåne, man känner så mycket olika dofter hela tiden då man är ute och går. Nästan lite som den gör då man är utomlands.

Tomas farmors granne har får som vi bjöd på falläpplen.
Vi åkte och åt lunch hos Tomas farmor. Hon kan verkligen laga mat! Jisses vad mätta vi var efter vi blivit itrugade en och annan påfyllning! Hon är en sån häftig dam med massor av barnbarn. Hon har ett litet häfte som hon skriver upp vad alla barnbarn och deras respektive pluggar/jobbar med så det ska vara lättare att hålla reda på. Riktigt smart! Hon berättade hur det var förr då man födde barn. Det tog flera dagar innan man ens fick resa sig från bädden efter att man fött och det kom folk som tvättade en och hjälpte en på med kläderna. hu. tur att det är andra tider nu.

En dag åkte vi till Lund och gick på botaniska trädgården och tittade. Det är så stort och fanns olika växthus indelade i olika växtzoner.

Tomas favorit var den här lilla plantan som var riktigt kittlig och slog ihop bladen direkt man strök med fingret över dem.

En dag bjuder Micke och Anna oss och Simon på middag. De håller på att renovera sitt hus och har fått det så fint! Alltid lika roligt att träffa Tomas gamla vänner!

Öland

Jag i mina fulaste par solglasögon, som tur var blåste de av i galoppen någonstans på Öland!
På tillbakavägen åkte vi på turridning på Öland tillsammans med Tomas syster som också brukar rida. Det är ett sånt härligt sätt att upptäcka naturen på ett nytt ställe. På hemvägen fick vi rida i vattnet efter havskanten. Jag fick den minsta hästen eftersom jag var kortast i gänget. Känns ovanligt att rida på något så litet. Men islandshästar orkar mer än man kan tro.

Min älskling i provisorisk ridutstyrsel.

Södertälje

Då vi passerade Södertälje passade vi på att gå på Tom Tits expriment. Vi började med att åka luftballong och kika på Södertälje från ovan. Jisses vad högt upp vi flög. Som tur var satt luftballongen fast med ett långt rep så man kunde inte segla iväg hur som helst.

Massor av Tomasar! Hmm vilken är nu den äkta? Det tog nästan en hel dag att gå runt på alla våningarna och testa exprimenten. På kvällen gick vi och åt gott på kinarestaurangen och gick sedan på bio. När vi sedan skulle åka till campingen så kände vi oss lite snåla. Det hade redan blivit mörkt och vi skulle åka tidigt på morgonen. Varför kan man då inte ställa upp tältet just utanför campingen istället och få campa gratis? Efter att ha varit nära att först ställa upp tältet på en hudbajs och sedan på ett getingbo(jag blev stucken en gång på ena skinkan och Tomas blev stucken i handen) så förstod vi fördelen med att slå upp tältet på en camping. Eller i alla fall då det är ljust ute. Men billigt blev det ;)

Kattolycka

Ynklig liten katt i dumstrut.
Då vi kom hem fick vi ta en tur förbi Djursjukhuset i Luleå. Mamma hade varit kattvakt åt våra små då vi var ute och reste. Då vi var i Kalmar ringde hon dock och berättade att Orion betedde sig så konstigt. Han drog sig undan och åt eller drack ingenting. Då hon åkte till veterinären såg de att han var rejält uttorkad så han fick dropp och då de röntgade honom upptäckte de att det satt fast något föremål i tunntarmen. Mamma och Björn fick därför ta ledigt från jobben och åka raka vägen till djursjukhuset i Luleå där katten opererades. Veterinären hittade flera små svarta plast/tyg snören i hans mage. Han fick stanna på sjukhuset en vecka innan vi kunde hämta honom. Det är väldigt tur att man har försäkring i sådana här läge för annars skulle hela kalaset ha gått på över 15 000. huga.. Katten är dock nu helt återställd men det är fortfarande ett mysterium vad det var för plastsnören han hittat och ätit upp(vi frågade tom veterinären om han hade sparat snörena så vi kunde se vad det var för något men det hade han inte). =)