<< Juni

Sommartecken:

Nymålade tånaglar.

Finfrämmande

I början på månaden kommer mamma och Björn på visit en vecka.

Min fina mamma!
Vi strosar mycket på stan. Shoppar aldrig så mycket som när hon är här! Efter en lång dag av shopping tar vi den sedvanliga turen i "Trädgård i Norr" och kikar på alla växter som står i blom.

En vacker blomma i trädgård i norr.

Efter trädgårdsvandringen mumsar vi sorbet på café station och pratar igenom kvällens planer!

Mamma och Lotus
På kvällen åker vi till Stöcksjön och promenerar längst strandkanten. Vi grillar sedan mina och Tomas nya favoriter; chilikebabspett och äter grönsaksspett till.

Mumsiga grillspett.

En annan dag vandrar vi runt kring Nydalasjön och stannar och spelar minigolf vid campingen. En av banorna har en läskig vallgrav som måste ha någon sorts magnetisk dragningskraft till min boll. För hur hårt jag än skjuter så hamnar den alltid där i.

Björn hittade ett mysigt krypin.

Jag och Tomas hittar en "hoppbula" som vi givetvis måste testa. Varje gång Tomas landar flyger jag högt upp i det blå!

Efter golfen ligger vi och lapar sol vid Nydalasjön.

Tomas visar upp lite gycklarkonster.

Svalkande dopp i det blå
Jag och Tomas badar och simmar ut en bit i sjön. Vattnet är härligt ljummet och man kan stanna i riktigt länge. Mamma och Björn nöjer sig dock med att lapa sol på stranden.

På kvällen går vi på bio och ser Mamma Mio. Det är en sån där riktigt "bli glad film". Efteråt går vi och äter på en av båtarna nere vid älven.

Jag och Tomas ombord på en av restaurangbåtarna

Tältjakt och fisketur efter älven

Vårat fina tält uppslaget i vardagsrummet
Vi har varit på tältjakt! Vi åkte runt till alla affärer som kan tänkas ha tält i Umeå men hittade dock inget tält som hade allt vi ville ha: stor absid(utrymme under tältduken men utanför innertältet som man kan ha väskor i och tex laga mat i), ingång med nät ända som går ner till marken, möjlighet att öppna hela framsidan på tältet, så högt att man ryms att sitta i tältet, tillräckligt lätt och vattentåligt. Efter lite sökande på internet hittade vi tillslut det ultimata tältet! Då vi fick det blev vi så ivriga att vi var tvungna att testa slå upp det i vardagsrummet. Det rymdes tyvärr inte helt så redan till helgen begav vi oss ut efter älven för att fiska och testsova tältet!

Tomas testar fiskelyckan.

Våran utsikt från tältet då vi vaknar
Vi ligger och pratar länge innan vi somnar. Katterna får som vanligt friheten att vara ute och ränna som de vill! Orion håller sig till oss kryper djupt ner i min sovsäck då vi går och lägger oss. Lotus är ute och utforskar och kommer och kryper in i tältet för att sova först på morgontimmarna. Det är nu ljust hela natten så han trivs med att springa ute jaga efter smådjur.
Så här vacker vy har vi då vi slår upp ögonen på morgonen! Vi sitter i absiden och äter vår medhavda frukost, yogurt, mackor och lite chips och njuter av det vackra.

I odlartagen

Jag känner mig odlarsugen! På växthuset köper jag en smultronplanta, en paprikaplanta och en tomatplanta som får bosätta sig köksfönstret. Tänk vad lyxigt att kunna äta egenodlade smultron till frukost varje dag!

Nytt smultronställe > > Kont

Vi utforskar fortfarande Umeås landsbygd och har nu hittat en nytt favoritställe; Kont! Det ligger i närheten av Norrmjöle men man får en känsla av skärgårdsmiljö och det finns många bra klippor med naturliga vindskydd att ha picknick på!

Tomas picknickar

Ingen picknick utan jordgubbar

Sommarhopp
På Kont hittade vi även en mysig liten båthamn med intillliggande badstrand.

Paddlingstur till Bölesholmarna

Lina och Christoffer var så synkade att det såg ut som om det aldrig gjort annat
En dag hyr vi kajaker tillsammans med Lina och Christoffer och paddlar iväg mot bölesholmarna. Vi paddlar i Umeåälven och på vägen dit så är det motströms men går ändå lätt att ta sig fram.

Välförtjänt fika då vi med trötta paddelarmar kom fram till Bölesholmarna. Sedan hade vi bara det roliga kvar! Att glida fram medströms efter älven tillbaka igen.

Kräftskiva

Altanmys
En kväll blir vi bjudna på kräftskiva hos Sandra och Pelle. Vi sitter på deras altan och pratar och njuter till sent på kvällen. De ska ha en bäbis senare under året. Det ska bli spännande att få följa hennes mage växa och se om det är en flicka eller pojke som döljer sig där inne.

Jag och Tomas har med oss en GI-paj vi tillverkat dagen till ära. Den är gjord av massor av mörk choklad och är riktigt smarrig!

Visfestival på Holmön

Jag väntar på färjan
En solig dag tar vi färjan ut till Holmön för att gå på visfestival. Det går bara en färja i timmen och då vi kommer har den nyligen gått. Som tur var är det härligt väder och vi fotar lite bilder vid havet och breder sedan ut filten och lägger och myser i väntan på nästa färja.

Väl framme badar vi och promenerar sedan runt på Holmön och utforskar lite.

Brolle som skrålar
På kvällen äter vi souvas och tittar på Brolle och andra artister. Vi får dock rusa innan Brolle spelat sista låten för att hinna med sista färjan hem. Det har då hunnit bli lite kyligt och kön är lång. Men som tur var är vi några av de sista som får kliva ombord. Kvar på stranden står många snopna som inte rymdes med. Undrar vad som hände med dem? Förmodligen åkte färjan över en gång till men det tar ju tyvärr en timme. Det var dock en trevlig dag men nästa gång tar vi nog och tältar på ön!

. : Den hitills största dagen i våra liv : .

Har just fått reda på att jag har en sådan här liten filur som långsamt växer i min mage!
Den senaste veckan har jag fått ett hyperkänsligt luktsinne och sniffat upp diverse konstiga dofter. Tomas har retat mig och sagt att jag kanske är gravid. Blev lite nojig och tidigt en morgon
testar jag ta en sticka. Stickan visar ett svagt plus. Jag blev något chockad och sprang in till sovrummet och berättade det för Tomas som låg och sussade i godan ro. Gissa om han flög upp snabbt ur sängen för att inspektera stickan! Fram med bruksanvisningen. Betyder verkligen plus gravid eller var det tvärt om? Vi låg länge och bara höll varandras händer, kramades och pratade. Tomas som ännu inte gått klart skolan, går det verkligen? Men vi kom snart fram till att det ändå är rätt perfekt tid nu. Denna lilla filur kanske inte var helt planerad men den är väldigt välkommen! Nu känns det hela bara väldigt underbart och spännande! Kan inte låta bli att börja fantisera om framtiden. Tänk att ha en liten en som får följa med på alla roligheter vi hittar på som picknickar vid havet, fisketurer, tältningshelger och längdskidåkningsturer! Vilket äventyr vi har gett oss in på! Vi ska ha ett barn!

Vi köper ett till test bara för att vara helt på den säkra sidan. Den visar på ett mer tydligt plus