<<September

[ Oktober ]

Stroketeamkongress

Jag och Amanda
Jag och världens bästa Amanda som också kommer från Gällivare.
En helg i början av oktober är det Stroketeamkongress med tillhörande middag och fest efteråt. Det är så roligt att se alla jobbarkompisar i något annat än de vit/blåa dräkterna man har på jobbet. Då vi ska sätta oss till bords så går servitören runt och frågar om någon vill ha något annat att dricka än vin. Jag blir tvungen att räcka upp en hand och be om en cola istället. Genast får jag luriga blickar av jobbarkompisarna och blir tvungen att erkänna. Nu är det alltså helt officiellt att vi väntar en liten en. Känns rätt skönt eftersom man är så bubblig och ivrig och går och tänker på det mest hela tiden!

Semester (babymoon)

Min sockertopp vid högakusten bron.
Jag och Tomas bestämmer oss för att passa på att åka iväg utomlands medan vi bara är två(och innan magen blir för stor). Vi reser från Sundsvall eftersom det passar bäst med vår ledighet och på väg dit passar vi på att stanna till och fika vid höga kusten och njuta av den vackra utsikten.

Turkiet

Tomas på strandpromenaden i Alanya.
Resmålet blev Alanya i Turkiet. Vädret var helt underbart där i Oktober. Inte lika stekande hett som i Juli och Augusti utan mer som den finaste svenska sommardagen man kan tänka sig. Man kunde vara ute och promenera och se sig omkring utan att bli sönderbränd samtidigt som det var varmt och skönt i vattnet. Vi åkte på charter då det är rätt skönt att slippa tänka och ordna så mycket själv då man bara är borta en vecka. Men på resan dit och tillbaka känner man sig lite som boskap då man forslas runt i bussar och märks upp med band med hotellets namn om armen.

I Alanya finns världens 3:e längsta mur. En dag promenerar vi upp längst de backiga smågatorna för att komma till själva fortet.

Halvvägs upp - Pusspaus

Utsikent blev bara vackrare och vackrare ju högre upp vi kom. Överallt kunde man se långa spiror som var bönetorn där böneutrop hördes 5ggr om dagen. Från början funderade vi på om det satt en liten gubbe i varje torn och ropade ut böner men förmodligen har de också blivit moderniserade och bara satt dit högtalare

Efter några timmars vandring var vi äntligen uppe!

Jag uppe i borgen. Nedanför ser man Cleopatrastranden.

Vi den lilla havsbiten man ser längst till höger startade vi våran promenad.

Mina sköna älsklingsflipflop som fått följa med på mången resa gick sönder av allt vandrande. buhu.. Så vi fick ta en taxi ner från berget.

Tomas med sin nyinköpta luftmadrass
Många lata dagar var vi på stranden och solade, badade och snorklade. En dag då vi snorklade såg vi ett helt stim med små bläckfiskar.

Det blev många smarriga glassefterrätter. Vet att man egentligen ska passa sig för mjukglass då man är utomlands men de ser ju så läckra ut. Har som tur var hitills aldrig blivit magsjuk då jag varit på resande fot.

Magen har nu börjat puta lite men den är väldigt svår att fånga på bild då jag av någon anledning får en reflex att dra in magen så fort någon tar fram en kamera. Magen är i en en rätt jobbig fas nu, då det ännu inte är helt uppenbart att dens storlek beror på att jag är gravid utan det snarare ser ut som om jag proppat i mig för många glassefterrätter(vilket jag iofs kanske har :) ).

Risken för regn i Turkiet är större under oktober månad än om sommaren. En dag var det lite småmulet. Då passade vi på att hyra varsinn cykel och se oss omkring lite i Alanya.

Vi cyklade bort från turistområdena och ut på landet. Överallt längst vägarna fanns fruktodlingar och vi kunde inte låta bli att palla några clementiner.

Vi cyklade upp sedan upp i bergen. Målet var Dim-grottan som är en stor droppstensgrotta som upptäcktes för mindre än 10 år sedan.

Tomas i en grottsal full med droppstenar.

Det tog nästan en hel dag att ta sig till grottan med det var verkligen värt det. Grottan var riktigt cool, det var enormt högt till tak och luften där inne tunn. Man vandrade fram i långa slingrande gångar som ledde fram till stora grottsalar. Man fick nästan en "sagan om ringen känsla" och bara väntade på att börja höra trumslag.

Jag och Tomas på vandring i grottan.

Vi hade så tur med vädret. Just som vi satt oss på restaurangen började det regna och då vi ätit klart och skulle cykla vidare kom solen fram igen.
På väg ner från grottan åt vi på en mysig restaurang i bergen med utsikt ner mot staden. Jag åt grillad fisk och Tomas testade kebabspett(Kebab är turkiets nationalrätt och Tomas åt kebab i olika former nästan varje dag). Jag fick tidernas godaste fruktjuice gjord på färskpressade clementiner. mums! Maten var riktigt god i turkiet men inkastarna på restaurangerna i turiststråken var jobbiga och sprang efter, körde sina svenska fraser och försökte locka in en på restaurangerna.

Det fanns konstiga träningsredskap utplacerade här och var efter strandpromenaden. Guiderna sa att de var staten som placerat ut dem för att få en friskare befolkning och att kvinnorna i Turkiet brukar gå dit och använda dem tidigt om mornarna. Vi såg dock endast turister som använde dem men vi kanske inte var uppe tidigt nog.

När vi kom hem en kväll hade städerskorna byggt formationer av våra handdukar som färeställde två svanar och ett hjärta. Lite gulligt. Vårat hotell var helt ok, man fick dock lite "pippilångstrumpkänsla" av att hela lägenheten (väggar och all inredning) var målat i ljusrosa och mintgrönt. Personalen berättade att det tidigare varit helt vitt inne i alla rum men att de var glada över att de målat om alla rum så de slapp vara så tråkiga!? Hu. ja tur att smaken är som baken.

En dag åkte vi på båtutflykt.

Det var stekande varmt den dagen vi åkte med båten så det kändes helt underbart att få hoppa ner i det svalkande vattnet. Man får nästan svindel när man badar på riktigt djupt vatten och det är så klart att man kan se botten.

Det här är livet!

En av de andra båtarna gick på grund och höll nästan på att välta då vågorna stog mot den. Våran båt försökte dra loss den men misslyckades då alla linor gick av. En person blev skadad och fick bäras bort på bår. Vi var dock för långt ut för att kunna hjälpa till. Det var riktigt spännande att följa senariot från vår egen trygga båt.

Borta bra men hemma bäst

Hur härligt man än haft det är det alltid lika skönt att komma hem igen. Finns det något skönare än att somna framför tvn tillsammans med två gosiga katter?

Halloween

En snygg pumpalykta som Åsa och Gustan snidat till.
Många tycker att halloween är en fjantig amerikaniserad högtid som inte är värd att firas. Jag tycker dock är att är rätt trevligt när det kommer en bonushögtid där man kan passa på att hitta på roligheter med vännerna! Åsa och Gustav höll en stor maskeradfest i år. Det kom mycket folk och jag hade riktigt kul! Trots att alkoholfria fruktdrinkar är det enda som gäller för mig nu för tiden försöker jag ändå följa med på de fester och tillställningar som är.

Jag och vännerna
Jag utklädd till djävul, Anna som god häxa och Åsa som rödluvan.

Vecka 18

Nu är jag i vecka 18 och har fått göra en stor rensning i garderoben på byxor och tröjor som jag inte längre får på mig. Som tur var har jag flera "bagy byxor" som är riktigt låga i midjan. De kan jag fortfarande använda och jag håller tummarna för att jag kan ha dem hela tiden ut. I dag har vi för första gången varit och lyssnat på bebisens hjärtljud! Så roligt det är att gå på alla såna saker där man får lite bekräftelse på att den lilla fortfarande lever och mår bra! Hjärtfrekvensen var 155. Mitt blodtryck: 96/55, hb: 112, vikt: 57,6. Jag har än så länge bara gått upp 1kg sedan start, jag tycker att det känns lite underligt då magen blivit så stor. Men barnmorskan säger att det inte är någon fara och att det är väldigt olika mellan olika personer hur mycket man går upp.