<<Juli

[ Augusti ]

Tyra 4 månader - 6455g och 63cm.

Våran gullunge testar sin nya björndräkt(vinteroverall).
Jisses så hon växer! Använer nu storlek 62 och redan har vi fått packa undan två påsar med kläder som hon vuxit ur! Det känns också som om hon fått mycket mer koll på omgivningen denna månad och känns nu verkligen som en liten personlighet! Hon vill vara med på allt och vill hugga tag i och greja med alla saker hon ser. Hon har även plötsligt börjat bli mer lättskrämd för höga ljud och kan bli rädd och börja gråta om någon nyser högt eller gör något annat oväntat och konstigt. Hon kan nu roa sig själv ganska länge och hennes nya favorit är akvariumet. Ställer man babysittern framför det så är hon länge road av att bara sitta och studera fiskarna!

Blivande dykare?

Hon ligger även gärna länge på en filt på golvet eller i sitt gym och pysslar med sina leksaker. Katterna vill hon gärna känna och klämma på och man får vara försiktig så hon inte blir för hårdhänt. När man matar henne har hon nu börjat att själv vill hålla i nappflaskan.

Kan själv!

Hamstra inför vintern

Nu är det dax att håva in årets blåbärsskörd! Två dagar begav vi oss ut till våra favvoställen för att håva bär som vi kan göra frukostsmoothies av under resten av året. Vi hittade inte lika mycket bär som förra året men fick i alla fall ihop 17 liter blåa bär.

Myggsäkrat i blåbärsskogen.
Först tänkte vi att det skulle gå bra att ha med Tyra så här.. Men som tur var blev hon sömning just efter vi börjat plocka och sov gott i vagnen i närheten under hela plockningen.

Så här blå blev vi om händera trots att vi använde plockare.
Nu är det bara rensningen kvar! Har hört ryktas om ett rensningsmunstycke man kan koppla på damsugaren och bara hälla ner alla bär i en tratt så kommer de ut rensade och klara. Jisses så smidigt, kanske något man skulle införskaffa till nästa år?

Vi länsade även buskarna med röda vinbär för att ha till vintern!

Besök från Piteå

Max 2 år som för ovanlighetens skull ser allvarlig ut, annars har han allitd ett stort leende på läpparna!:)
På väg hem från sin semester stannar Max, Malin och Peter hos oss en natt.

Malin, Max och jag kikar på fjällkorna.
På morgonen kommer även morbror Rolf med familj på besök och vi promenerar tillsammans runt på Gammlia och kikar på djuren. Det är så mysigt att strosa omkring där och jag och Tomas tar ofta vägen förbi där då vi tar en promenad in till stan.

Linderödsvinen "Kläppjonk" och "Rune". Intill deras hage fanns en skylt om att man fick höra av sig om man var intresserad av att köpa skinkor eller hela eller halva grisar. Kändes något makabert!

Föräldrarutbildning

Filippa och Tyra
Nu har vi varit första gången på föräldrarutbildningen. De var ca 10 bäbisar med tillhörande mammor och några pappor där. Vi presenterade oss för varandra och pratade lite om sömn. Bäbisarna fick ligga och kräla tillsammans i "bäbispölen". Tyras BB-kompis Filippa var där. Hon är endast 4 minuter äldre än Tyra, alltså mer jämngammal än tvillingar ofta är, lite coolt! Undrar om det finns någon bebis i hela Sverige som är mer jämngammal med Tyra än så? *funderar*

Nolia

Vartannat år är det Nolia här i Umeå och givetvis måste vi passa på att gå dit och kika. Det är kul bara att gå runt och titta på saker som alla flådiga husvagnar, roliga uppfinningar och provsmaka olika sorters delikatesser. Vi var glada att vi inte tog vagnen då det var trångt och lite bökigt att hitta och ta sig fram även utan farkost. Tyra sov så gott i sin sjal under hela tiden vi var där. Hon väckte mycket uppståndelse då det var många som aldrig sett en bärsjal förut som kom fram och frågade och ville titta lite närmare.

Tomas provsitter en pösig jättekudde på Nolia.

FiskeriFiskera

Vårat favvodrag, vassdraget som aldrig fastnar oavsett hur mycket vass det finns.

Vi har fiskat rätt många gånger i Umeå i sommar både i Brännsjön, Nydalasjön, Umeälven och i havet vid Kont.

Brännsjön

Tomas och Tyra ligger och slappar vid älven.
En av de bästa gångerna i Umeå var underligt nog då vi tog en promenad efter älven mot Backens kyrka och fiskade förstrött lite här och där på vägen dit. Vi kastade bara några få kast men fick ändå upp några abborrar. Dagen efter var vi riktigt seriösa och tog bilen till en fiskesjö vi blev rekomenderade att åka till på fiskeaffären. Vi såg hur det vakade lite här och var i sjön men inga fiskar verkade ha lust att följa med oss hem dem dagen så vi fick nöja oss med att sitta på bryggan och mumsa vårt medhavda fika istället. Men det var en skön dag i skogen ändå!:)

Godast är egenfångad fisk!
Vi testade ett nytt tillagningssätt på firrarna vi fick i älven som innebar att man skulle flå abborren innan stekning. Det blev smarrigt.

Tomas på jakt efter ett drag som jag råkat fastna med i en sten på botten då vi fiskade i Kont.

Mina älsklingar vid Nydalasjöns grillplats.

Jag sitter på en klippa och metar.
En annan dag promenerade vi till Nydalasjön grillade pinnbröd och fiskade där. Vi fick då upp några små fiskar som vi släppta tillbaka i sjön igen.

En masksugen liten aborrpinne som blev lycklig då han fick komma tillbaka i vattnet igen.

En liten andunge var nyfiken och kom flera gånger fram till oss och kikade. Den var så söt att vi inte kunde låta bli att bjuda den på några maskar. Den var så tuff att den åt maskar direkt från våra händer!

Här låg Tyra och tog igen sig medan vi fiskade.

Tyra och jag sitter på en bänk vid sjön och njuter av utsikten.

Så mysigt det är att åka på små utflykter med vår lilla familj.

Minisemester i Boviken
En helg åker vi och hälsar på våra kära grannar i deras stuga i Boviken.

Här är gäststugan som vi bodde i.
Stugan låg så fint till alldeles vid havet. Vi hade det så mysigt och var vid havet och badade på dagarna och spelade spel om umgicks om kvällarna.

Tomas och Tyra kollar in grodynglena i dammen.

Jag och lilla fröken glad myser på verandan.

Nils och Ludvig tar sig ett dopp.

Tyra får ta sitt första dopp i havet! (Det blir mycket första.. denna sommar!)

Tidigt på morgonen innan alla andra vaknat tog vi oss en morgonpromenad längst stranden.

En liten segelbåt påväg ut på äventyr.
Jag fotade lite strandbilder.

Fler varma dagar

Trots att det är slutet på Augusti nu har det nu under lång tid varit minst lika varmt utomhus som inomhus.

Det är så skönt att kunna ha dörren mot uteplatsen helt öppen. Katterna njuter av att kunna gå ut och lägga sig och mysa ute på plattorna eller i gräset. Men jag försöker hålla ett öga på dem så de håller sig innanför staketet. Och de verkar vara mer läraktiga än man kan tro! Jag skulle inte våga låta dem gå helt fritt ute då jag är säker på att de skulle tassa in till någon granne som har sin dörr öppen eller kissa i någons sandlåda, jag skulle också vara jätteorolig för att de skulle bli överkörda av någon bil, kattnappade eller träffa på någon elaking som skulle vara dum mot dem. Hu.. Orion är som tur var så feg att han inte vågar lämna uteplatsen. Lotus är lite mer tuff . Men efter diverse inlärningsförsök verkar han också äntligen ha förstått att han får vara lös och slipper sitta i koppel bara han håller sig innanför staketet, smarta kissar!

Orion smyger bland smultronplantorna.

Vår söta lillfegis trivs bäst i tryggheten innanför staketet.

Vår glada lilla unge trivs bra i solstolen på uteplatsen hon.

En annan varm dag träffar vi Lina och Karl i parken och sitter länge där och fikar och pratar. Så härligt det är med sommar och ledighet!

Tyra har gömt sig för pappa i tvättkorgen.

Bilfärd mot Gällivare

En glad och nöjd Tyra som får stanna och rasta och känna lite gräs mellan tårna!
En långhelg åker vi mot Gällivare för att hälsa på min släkt. Huj vilken pärs bilfärden var! Då Tyra var liten så sov hon som oftast då vi åkte bil men nu när hon blivit lite äldre är hon mer vaken och efter att ha sovit en timme(bilfärden tar 6 timmar) vill hon bli road genom att man ska sjunga sånger och leka med henne helt oavbrutet. Blir man trött och slutar leka med henne en stund börjar hon tokgrina. Stackars liten förstår inte alls varför hon måste sitta helt still i en stol så länge när hon annars alltid får vara i famnen eller ligga på en filt och sprattla, puh! Nästa gång tar vi tåget! Eller kanske man skulle köra på natten då lillan sover gott?

En av dagarna åker vi och grillar och fiskar i Blindtjärn. Så mysigt och fridfullt det var att vara där!

Tyra tyckte det var mysigt att få träffa mommo igen!

Vi fick träffa lillebrors nya tjej Kristine.

Kristine och Erik testar fiskelyckan.

Färdigdukat! Nu saknas bara middagsgästerna!
En kväll bjöd mamma och Björn våra släktingar på surströmmingsfest i Wassarastugan! Ett riktigt kul initiativ tyckte jag!

Mumsiga strömmingar som bara väntar på att hoppa in i surströmmingsklämman!

Efter att surströmmingarna var uppätna bastade vi..

..och sedan sprang vi ut i sjön och doppade oss.. Iiiiih vad kallt men ändå härligt på samma gång! Då man kommer upp från vattnet händer det något konstigt i kroppen och man känner sig alldeles varm och det känns som om man kan spatsera runt i bikini utomhus hur länge som helst utan att frysa, så underligt!

Solnedgångsnjut utanför stugan.

Surfisk och spel hos Sandra och Pelle

En kväll åker vi till Sandra och Pelle i Vännäs och mumsar mer surfisk och spelar sedan "Vem vill bli miljonär". Frågorna på de högre nivåerna är riktigt luriga och vi blir alla imponerade av Pelles kunskaper i sport och årtal!