<< Mars

[ April ]

Frankrike

Tyra vid Pont du Gard
Tyras på sin första utlandsresa i Provance i Frankrike!

Småbarnen placerades ofta längst bak i flygen. Kanske för att motorerna skulle överrösta deras skrik om de blev griniga? På en av flygresorna var det enda vi såg genom fönstret en stor turbin.

Tre flygresor dit och tre tillbaka; Umeå --> Stockholm --> Munchen --> Frankrike. Tyra var dock jättesnäll och duktig under resorna och antingen satt hon och åt, sov eller pillrade med någon leksak. Hon hann flyga hela 14 gånger innan hon blev 1 år!

Tyras lycka var när en tysk bäbis som hette Noah och var en dag yngre än henne satt på sätet framför henne. Hela resan stod de och kikade och petade på varandra genom hålet mellan sätena.

Bensträckare på flygplatsen i Munchen.
Vi kom fram sent om kvällen och vi hade då hyrt en bil med bilbarnstol och färdigt ställt in adressen dit vi skulle på GPSen. Det gick då riktigt smidigt att hitta dit trots att det var mörkt! Bitte hade hyrt två hus på landsbygden där vi bodde tillsammans med Tomas syskon.

Jag och Tyra kollar in utsikten från andra huset morgonen efter vi kommit fram.

Tyra njuter av att slippa ha på sig en overall som gör en otymplig.

Busungen som första gången fick testa på att springa runt själv utomhus.

Leker med vällingburken på gården.(fin utsikt!)

Jag försöker smälta in.
Myten är faktiskt sann! Så gott som alla fransmän gick med en eller flera baguetter instoppade under armen eller iaf med sig i korg.

En av kvällarna grillade vi.

Jisses vilka trånga gator och gränder det var överallt i Frankrike. Riktigt mysigt. Lite som gamla stan i Stockholm. Vi var dock väldigt nöjda över att vi hyrt en liten och nätt bil, annars skulle det varit helt omöjligt att ta sig fram.

Jag kikar uppåt i en riktigt trång gränd. Inte mycket till utsikt de som bor så här har.

Då man stod på en höjd någonstans i Provance och kikade ut över hustaken såg husen ut att ligga så nära varandra så man skulle kunna ta sig fram genom att hoppa från tak till tak.

Nästan alla städer vi besökte hade en lång ringmur som inhägnade hela innerstaden. Inte så långt ifrån där vi bodde låg staden Carcasonne(samma namn som vårt favoritspel). Vi åkte dock aldrig dit men forstod ändå varifrån spelet fått sitt upplägg ifrån med massor av små städer med murar runt!

Tyra tittar på sevärdheter. Påvepalatset i Avignon som låg bredvid floden Rhône.

Det är dock inte alltid roligt att vara och resa för den som är liten. Tyra är en underbar liten bebis så länge man följer hennes mat och sovrutiner något sånär! Men ibland då man är ute på utflykt just när det är sovdax eller matdax så blir allt lite jobbigt för ett litet pyre.

En dag åkte vi till en mysig liten hamnstad som hette Camargue. Det är därifrån de vita Camargehästarna kommer ifrån.

Mina sötisar på stranden i Camargue. Så härligt det var att bara promenera längst havskanten och plocka vackra snäckor.

Tyra silar sand genom fingrarna.

Lyckligt pyre vid havet.

Prommis vid båtarna i hamnen.

Vi lunchade på en restaurang i Camargue. Det var dock enda gången i Frankrike vi var missnöjda med maten i övrigt var den riktigt bra. Men på just denna restaurang fick jag in en fisksoppetallrik med kalla fiskbitar i och med en bit gladpack kvar på kanten!? Antagligen var den micrad trots att det var en rätt dyr restaurang!

En annan dag testade jag och Tomas på att rida Camarguehästar. De som hyrde ut hästarna kunde inte ett ord engelska och vi fick försöka rita siffror i gruset på marken för att förstå hur mycket det kostade. Så underligt att de som jobbar med turister varje dag inte övat in iaf de vanligaste orden som priset på engelska? De visade oss att vi bara fick hålla i tyglarna med en och samma hand. Det var härligt att komma ut och rida, det var lite utav träskmark som vi red i och på ett ställe fick vi rida rakt över en grund sjö. De kändes dock underligt att man inte forstod vad ledarna sa då de ropade till högt ibland, man fick gissa sig till att man kanske skulle börja trava eller galoppera, men hästarna var vana turidningshästar och gick som på räls så det var bara att hålla i manen och hänga på.

Det här djuret såg vi simma förbi då vi var ute och red, är det en bäver? Eller kan det vara en bisamråtta(vet inte riktigt hur de ser ut)..

Tomas pustar ut efter ridturen. Tomas som hamnade sist i truppen blev dock myggbiten.

Tomas pappa och Bitte passade Tyra medans vi var och red. Tyras bästa leksak i Frankrike var en tom vattendunk som hon älskade att gå och släpa på. Tvättklämmorna var också en favorit!

Pont du Gard

En dag åkte vi och såg den snart 2000 åriga akvedukten Pont du Gard som är 270 meter lång och 49 meter hög.
Akvedukten användes för att transportera vatten mellan Uzés och Nimes.

Porträttfoto på Tomas vid Pont du Gard.

Jag och Tomas försöker fota oss själva vid pont du gard men fick varken med oss själva eller något annat på bilden. Jag tycker dock ändå om bilden på något vis.

2000 år gammalt klotter högst upp på insidan av en av bågarna som någon av dem som byggde akvedukten gjort.

Många av husen i Camarge var rundade på ena sidan för att minska påfrestningar från vinden.

En av många vingårdar. Det blev dock aldrig av att vi gick på någon vinprovning.

Matupplevelser

Folk åt senare i Frankrike än vad vi är vana vid i Sverige. Ofta åt man middag runt 20 tiden på kvällen. Det passade dock rätt bra ändå då inga restauranger hade barnmatstolar(så underligt) i Frankrike, utan vi kunde då ge Tyra mat innan vår middag och sedan lägga henne i vagnen på restaurangen eller i ett avskilt rum i huset som Bitte och Tomas pappa bodde i. En middag testade vi att beställa in vitlöksgratinerade sniglar till förrätt. Tänkte man inte på vad det var för något så var det faktiskt riktigt gott och smakade lite som musslor.

Tomas pappa beställde in vitlökskräftor som vi fick smaka på, jisses så gott! Parmaskinka och olika sorters torkade korvar åt vi varje dag till frukost. Vi fick riktig mersmak och har köpt det och ätit som smörgåspålägg här hemma i sverige med!

En morgon joggade jag och Tomas ut på den Franska landsbygden medan Lars och Natali passade Tyra.

Umeå VS Gällivare

Tomas är färdigutbildad efter jul och då är frågan var vi ska bo någonstans.. En sak som känns viktig för oss är att vi inte vill vara beroende av bil utan bo ungefär som vi gör nu på Berghem, att man kan promenera överallt, till jobbet, in till stan och till vänner och bekanta. Skåne har vi nog helt uteslutit då Tomas släktingar är så utspridda. Ska vi bo med gångavstånd till ett sjukhus så blir det som ett projekt vem av släktingarna/hans kompisar vi än vill hälsa på. Våren kommer tidigt där och det hade varit mer gynnsamma förhållanden för att plantera och odla grejer som vi båda tycker om men negativt är att vintrarna är alldeles för grå och regniga där för snöälskande människor som oss. Så vi har enats om att det antingen blir att bo kvar i Umeå eller att flytta till Gällivare. Huj känns som ett sådant stort och avgörande beslut! Tänkte att jag skulle skriva en "liten" plus och minuslista..

Fördelar och nackderar Umeå:   Fördelar och nackdelar Gällivare:
+ Lagom stor stad med cykelavstånd överallt och till alla.   - I minsta laget (dock cykelavstånd nästan överallt och till alla).
+ + Många vänner   - Inga vänner
- Inga släktningar   + Många släktingar( roligt för Tyra att få växa upp med mommo, moffa, morbror mfl på nära håll). Bättre möjlighet till barnpassning! :D
- Lägre lön   + Högre lön
- Dyra hus, ca 3miljoner för en halvfräsch villa nära arbetet och centrum. (Dock kan man vara rätt säker på att få tillbaka beloppet om man säljer)   + Billigare hus, ca 1,5miljon för ett fräscht hus nära arbetet och centrum. (Dock kan man vara inte vara lika säker på att man får tillbaka det om man säljer).
+ Mer affärer och mer evenemang, bättre öppettider på affärer, bio m.m.(dock rätt sällan vi går på sådant här). Det finns även ett stort utbud av aktiviteter och sporter som kanske Tyra vill pyssla med hon blir några år äldre.   - Ett litet centrum med några affärer, några fik och en bio. (Skulle bli att åka på shoppingtur till Skåne några gånger per år). Dock går man av någon anledning alltid på alla evenemang och annat som händer i Gällivare, när det är hundutställning, veteransbilsträff, skoteruppvisning eller annat så är man där och tittar.
+ Ligger närmare landets mitt, finns några olika städer i närheten man kan åka till både uppåt och neråt om man vill (dock är det rätt sällan vi utnyttjar det).   - Ligger näst intill högst upp i landet. Lite dyrare eller bökigare om man ska ut och resa. Man kan bara välja att åka till Kiruna eller Luleå om man vill köra bil till en annan stad.

- Lite trixigare att planera ledigheter då vi får resa både till Skåne och till Gällivare då vi vill träffa nära och kära.

+ Rätt skönt att bara ha en ort (Skåne) att resa till för att träffa släktingar under en ledighet!
- Tomas måste jobba något år innan han kan få göra sin AT i Umeå. Det sägs även vara lite sämre att göra AT på en större ort.   + Tomas kan få AT direkt. Är lite bättre och bredare att göra den på ett mindre sjukhus.
- Rätt långt till skidbackar. Fullt med folk överallt i skog och runt fiskesjöar. Dock fina och välpreparerade längdskidspår.   + Närmare till skidbackar, bra fiskesjöar, fjällvandring och annan natur.

Hmm.. vi får nog grubbla lite till..

Vår lillskrutt har blivit 1 år! - 9215g och 76,5cm

En dag gammal.

Ett år.

Daaa..?

Varför får denna bild mig att tänka på ett skolfoto från 70-talet?

Tänk att det redan gått ett år sedan vi på darriga ben lämnade BB med ett litet flickebarn som vi var helt övertygade om måste vara stans vackraste barn! Hur har då det första året varit? Jag trodde nog aldrig att man skulle känna så mycket kärlek till detta lilla liv, ibland blir man alldeles tokig och bara måste krama och pussa på henne. Men samtidigt har det första året verkligen varit en berg och dalbana av perioder då man dels varit övertygad om att man haft världens snällaste och lättsammaste unge varvat med perioder då man känt att ingen kan ha en sådan krävande unge som skriker rakt ut bara man tänker tanken på att lägga ner henne på golvet en stund då man behöver göra något som kräver två händer. Men som tur var har det varit flest underbara perioder och då tror man varje gång att NU måste det vara den mest underbara bebistiden och då vill man bara stanna klockan och njuta lite till! Nu när hon är ett år är verkligen en sådan lättsam och mysig period! Hon förstår så mycket man säger till henne och tycker om att sitta själv i sin hörna en stund och bläddra i böcker eller greja på med någon leksak. Men hon älskar verkligen då någon sitter på golvet med henne. Man kan göra egna saker, läsa tidningar och sådant bara hon då och då får krypa upp i ens famn, utdela en kram, pillra en lite på näsan eller i håret och sedan spatsera iväg igen för att undersöka något spännande.

Nu springer hon som om hon aldrig gjort annat! Hon har börjat intressera sig lite för vad vi säger för något. Man märker nu att hon förstår många ord och följer enklare instruktioner. Ibland när man ger henne något kan hon säga "Ta" (Tack) och då hon tittar på katten kan hon ibland säga "Se, se! (Kisse) Då man läser en bok och härmar djuren så kan hon också ibland härma vissa djur, speciellt fåret är hon förtjust i! =) Kör man runt med en bil så brummar hon. Jag ser verkligen fram emot att kunna konversera med henne och fråga hur hennes dag har varit, höra hur hon berättar vad som gör henne glad och ledsen!

Så här arg blir jag om den dumma mamman eller pappan försöker mata mig med sked, man är väl ingen bebis längre!( lägg märke till bebisen i bakgrunden som gapar snällt).

Mat och sömn Tyra 1 år

Nätterna är nu verkligen helt underbara! Man lägger henne i sängen i hennes rum kl 20. och blir väckt av en glad unge ca mellan 06-07. Sällan men ibland vaknar hon 1-2ggr på en natt för nappipluggning. På dagen har hon nu gått över till att bara sova en gång vid 11tiden, hon sover då 2-3 timmar. Matningen har det varit lite si och så med under hela hennes första år. Hu. ibland man nästan gruvat sig lite inför nästa matstund. Hon var inte speciellt förtjust i att bli ammad, flaskan blev lite av en favorit men då och då kunde hon även vara kinkig med den. När vi skulle börja med smakportioner så tyckte hon inte alls om det, endast frukt eller några få smaker slank ner ibland om hon var på rätt humör. Men nu när vi gett upp det där med matningen och låter henne alltid äta vår vanliga mat själv med fingrarna fungerar det äntligen helt perfekt! Hon äter halva vuxenportioner och är inte alls rädd för att prova nya smaker! Gröna oliver är en stor favorit! Jag tror inte att de som alltid haft lättmatade barn kan förstå hur lättad och glad man kan bli av att bara kunna ställa fram en tallrik med mat och se hur barnet slaffsar i sig maten, kastar lite mat på golvet och gnider in lite sås i håret! Det är sann lycka!
Nu kan hon också dricka drycker med sugrör vilket är riktigt bekvämt om man glömt pipmuggen hemma!

Busungen har hittat en plastpåsrulle som hon rullat ut i hela lägenheten!

Tur man har nära till lekplatsen då man älskar att gunga!

Nya färdsätt

Nytt färdsätt! Riktigt smidigt om man bara ska iväg en snabbis och inte orkar ta vagnen.

Tuff brud i ny hjälm och cykelstol. Å vad härligt det ska bli att cykla en massa till sommaren!

Så här går Tyra ofta och sätter sig och då vill hon att man ska köra runt henne i vagnen.

Här har hon hittat någon som kan knuffa på.

1-årsfirande

Tyra inspekterar pakethögen

Öppna paket.

Redo för att smaka sin första tårta.

Mums.

En av favvopresenterna. Men bubbelplasten var minst lika rolig.
Mommo och gammelmoster kom på besök och firade Tyra på ettårsdagen.

Grannungarna; Tyra, Edvin, Amanda och Ludvig.
Loke och Ture kom och åt tårta och firade Tyra och lite senare kom även de andra grannbarnen.

Jag skyndar på våren

Skotta är rätt kul om man har lika liten gård som vi har!

Två dagar senare var det så här mycket smält på uteplatsen. Lägg märke till att det är massor med snö utanför!

Ivriga krokusar på väg upp.

Nu slipper jag vinterkläderna även här i Sverige!

Soffmys med pappsen.

Tomas och pappagrannarna brukar gå på öppna förskolan de två dagar i veckan då det är för Tyras åldersgrupp. Då jag är ledig brukar vi ibland gå dit tillsammans och då brukar vi passa på att turas om att smita iväg till IKSU och träna lite under tiden som den ena är kvar där med henne. Tyra ä l s k a r verkligen öppna förskolan! Har hon en grinig dag hemma då inget riktigt är bra och alla saker är dumma då hon ramlar och slår sig på dem så blir ungen som förbytt då vi kommer till öppna förskolan. Hon rusar ut i den stora gympasalen och springer allt vad hon orkar kors och tvärs där inne. Klättrar på bänkarna, går med höga kliv på de stora madrasserna, petar på de andra barnen, dyker in bland högen med bollarna och verkar helt ointresserad i var man själv är och vad man pysslar med.
Nu har vi äntligen fått veta att vi fått dagisplats till hösten på dagiset som ligger i kvarteret bredvid oss! Så skönt det känns då vi varit lite oroliga. Det är nämligen riktigt svårt att få dagisplats här i stan och många hamnar på dagis som ligger långt ut på vischan trots att de bor centralt. Skulle kännas så jobbigt att behöva ta bilen när vi bor bara 5 minuter från jobbet och skolan! För att få dagisplats här i rätt tid måste man vara riktigt lömsk och låtsas att man vill ha en plats redan under våren innan. Några av våra grannar som var ärliga och skrev att de ville ha plats i Augusti fick ingen plats trots att de har ett äldre barn än Tyra.

Valborg

Valborg var det lite grinigt väder som sig bör. Vi trotsade vädret och grillade lamkotletter men åt dem inomhus hemma hos oss. Sedan promenerade vi till universitetsområdet för att kika på majbrasan och lyssna på kören. Det var r i k t i g t mycket folk där som kastade några arga blickar på oss då vi plöjde fram med tre barnvagnar efter varandra. Sedan gick vi upp till grannarna ovanför och åt slisk, drack vin och pratade viktigheter medans ungarna låg och snusade i sina vagnar i ett rum intill. Jag är så glad att våra grannar också är så avslappnade med ungarnas sovruntinerna och kan träffas och ha lite vuxenmys ibland efter det att ungarna krypit till kojs! Det är verkligen vardagslyx för småbarnsföräldrar!:)