<< Maj

[ Juni ]

Grekland
I början av Juni åkte vi till Grekland tillsammans med våra grannar Caroline, Viktor och deras dotter Amanda. Det var helt perfekt att åka dit med ett annat par då man kunde hjälpas åt att hålla ett öga på barnen på stranden och jag och Tomas kunde ta en simtur tillsammans eller snorkla lite medans de andra passade Tyra.

Tyra tittar ut över havet

Vi tog med en påse med mjöl ifall vi skulle bli sugen på att göra pannkakor någon dag då det är Tyras favoriträtt. Då vi checkat in väskan kom vi på att tänk om de tror att det är knark i påsen och vi blev lite fulla i skratt. En stund senare ropar de efter våra namn i högtalaren och Tomas får följa med bakom disken. Där får han gå igenom väskan tillsammans med en i personalen på flygplatsen.haha.. Som tur var fick vi gå ombord på planet och mumsiga pannkakor blev det i Grekland. Det är dock så lättsamt med Tyras mat denna gång jämfört med då vi var i Frankrike. När vi åkte till Frankrike åt hon bara burkmat av två smaker och vi fick ta med 12 burkar i väskan så det skulle räcka. Denna gång tog vi bara med lite välling till kvällen då hon annars äter av den maten som vi beställer in på restaurangerna nu. Hon är inte alls rädd för att testa nya smaker och tycker om det mesta!

Frukost på vår uteplats i Georgioupolis på Kreta. Grannarna kom ner till oss varje morgon så åt vi frukost tillsammans. Hotellet hette Romantika och var rätt enkelt men kändes fräscht och hade allt man behövde. Precis som här i Umeå bodde vi på bottenplan med uteplats och grannarna en trappa upp så man kände sig som hemma..=)

Vackra blommor på uteplatsen.

Det var ett fågelpar som hade ungar mellan stenarna på vår uteplats och man fick nästan lite dåligt samvete om man satt länge och åt då de inte vågade komma och mata sina ungar när vi satt där.

Slöa på stranden.

Om kvällarna gick vi ofta och tog en glassefterrätt och ett glas vin och spelade lite kort på någon uteservering efter att de små somnat.

En molnig dag promenerade längs en väg som gick upp på ett berg och njöt av utsikten.

Olivträd växte längs bergssluttningarna.

En annan dag åkte vi till Retymnon och strosade runt lite samt badade på stranden där.

Men de flesta dagar njöt vi bara nere vid havet. Jag tror aldrig jag sett Tyra så lycklig någon gång. Hon fick vara utomhus från tidig morgon till kväll och ha båda sina föräldrars odelade uppmärksamhet utan några dumma datorer eller annat som kunde konkurrera.

Väldigt många av restaurangerna hade egna små lekplatser och Tyra och Amanda älskade att gå dit och sprätta medans vi vuxna satt vid borden och njöt lite till av maten.

Bad i hotellpoolen.

Plaskeplask

En dag paddlade jag och Tomas kajak längs en flod där man kunde se sköldpaddor som låg och solade sig i vassen på sidan om. Tyra fick vara kvar på stranden tillsammans med grannarna. "Visst ser ni efter så hon inte går ner till vattnet och drunknar?" Varför känner man att man bara för säkerhets skull måste påminna om sådana självklara saker?

Maten på Kreta var riktigt bra! Denna rätt var Tomas favorit, ugnstekt lamm med grönsaker. Det såg dock ut som om de kom in med en påse med gamla sopor på hans tallrik.

En dag gjorde vi en utflykt till en sjö i närheten där vi hyrde båt, snorklade och badade. Riktigt trevligt! Det fanns ankor där som var rätt påflugna. Caroline hade smärre ankskräck och vi försökte bota henne genom att visa henne att det var ofarligt att till och med att mata dem med tårna..haha..