<< Juni

[ Juli del 1 ]

Tyra 2,3år har nu blivit stortjej och fått byta ut sin tripp trapp stol mot en juniorstol. Den är mycket smidigare och tar mindre plats vid bordet. Hon sitter så bra i den nu och den är rätt mycket snyggare tycker jag!

Isak 4 månader 6400g och 63cm

Alienbebis.

Isak har fått ta över tripp trappen och sitter redan nu helt ok i den korta stunder med hjälp av vadderade dynor i vaxduksliknande material som jag beställt på nätet.

Isak känns nu så mycket mer medveten än han gjort tidigare. Han är nyfiken och vrider och vänder på huvudet direkt han hör något ljud och ska vända sig och kika på alla som kommer in i rummet. Han älskar då man har honom sittande eller liggande i famen med sträckta armar så han får ta i och resa sig själv till stående.
Nu griper han efter allt han kommer åt och petar in det i munnen. Han äter så gott som endast ersättning nu och lite fryst bröstmjölk som vi värmer åt honom.

Direkt man lägger ner honom på golvet så vänder han nu på sig så han ligger på mage. Han är så nyfiken och har nu sådan koll på allt som händer i rummet och låter det något bakom honom ska han genast försöka kika vad det är.

När Isak var 4 månader fick han börja med grötsmakisar och det tyckte han genast mycket om. Han känns än så länge väldigt matfrisk och det känns väldigt skönt då vi tidigare haft en liten matvägrare som inte ville äta annat än välling fram till att hon kunde börja plocka i sig maten själv. Vi har dock "fuskat" lite med Isak och låtit honom suga lite på melonskivor, brödkanter m.m. lite tidigare då vi(jag) känt oss så ivriga att låta honom börja smaka vanlig mat.

Bröllop i Luleå

På vägen söderut så stannar vi till och lunchar finlunch på hotellet i Storforsen och njuter av utsikten.

En helg åker vi på bröllop i Luleå. Det är Tomas klasskompis Lene och hennes man Andreas som gift sig. Det var Lene som sammanförde mig och Tomas så det kändes därför lite extra speciellt att vara med på deras bröllop.

Brudparet duckar för risregnet.

Jag och Tomas bröllopsfina. Tyra och Isak fick vara med mammi och Björn i Piteå under tiden.

På natten då vi körde mot Piteå så såg vi tre älgar som stod och betade just vid vägkanten och på ett annat ställe såg Tomas ett rådjur som simmade över en älv.

Dagen efter hann vi vara en stund på Pite havsbad innan det var dax för att åka hemåt. Vi gick lite efter havskanten men det var näst intill sandstorm där så det fick bli bus vid uteleklandet istället. Det är lite av nackdelen med kusten, att det så ofta blåser där.

Tyra på stranden vid Pite havsbad som var vädigt blåsig denna dag.

På vägen hem så stannade vi till vid älgfarmen i Överkalix.

Älgarna bodde i ett stort fint hägn och de flesta älgarna såg vi bara på håll men älgen Frans kom fram och lät sig klappas och matas med äpplen och bananer.

På väg mot vårat smultronställe Österlen

Isaks första flygtur. Han skötte sig så bra och sov nästan hela resan.
Så bra jag trivs med att få vara någon vecka hos Tomas familj i Skåne varje sommar! Det är så vackra miljöer och så annorlunda natur där mot för här uppe i norr och man får närmast en utlandskänsla då man är där. Vintern trivs jag dock bäst i Gällivare så det känns som en perfekt kombination!

Tyra kikade nöjt på Bamse under resan.

Vi började med att bo hos Tomas mamma och två av Tyras kusiner var där och hälsade på samtidigt som oss.

Vi hittade på en massa roligheter tillsammans med dem och Tomas mamma och sambo om dagarna. På bilden ovan var vi en heldag på stranden i Sandby.

Isak ligger och slappar i sitt strandtält.
Då Tyra var bebis sprang vi alltid runt på stranden och jagade skuggiga platser vilket ibland var riktigt svårt att hitta speciellt vid havet. Men nu slipper vi det då vi fått ett sådant fint strandtält till Isak som han kan ligga och leka i på stranden utan att riskera att bli bränd. Då det är ihopfällt blir det bara en platt liten cirdel på 3dm och vi har haft med det på alla stranddagar under denna sommar och nu känns det plötsligt helt oumbärligt. Tyra är ändå helt omöjlig att hålla i skuggan så henne får man smörja ordentligt istället.

Mediterande apa.
En annan dag var vi med dem på Ystads djurpark det är en sådan mysig djurpark och man kan avsluta utflykten med att bada i poolen som finns på området. Det känns som om det och Tivolit i Köpenhamn kommer bli två årliga utflykter för oss(just i år hann vi dock aldrig till Köpenhamn så det får bli dubbelt upp nästa år istället)!

I "klappa djuren hörnan"

Tyra tog en ridtur på en shettlandsponny.

Lunch hos Tomas farmor. Hon är så himla go med barn och tog genast upp Tyra i gungstolen och började läsa saga för henne.

Tomas pappa och Bittes körsbärsträd var poppis. Så jag drömde om att få klättra upp i ett körsbärsträd och sitta på en kivst och mumsa körsbär då jag var liten.

Tyra älskade att kunna mumsa körsbär direkt från grenarna och lärde sig snabbt att spotta ut kärnorna.

Kvällsprommis i Bästekille.

Strix.

Stort knytkalas i Mellby. Tyra älskade när det sjöngs snappsvisor och ropade "Mera sjunga mera sjunga".

Många mysiga frukostar på Tomas pappa och Bittes uteplats hann det bli.

Mer strandliv i Tobisvik. Där var det rätt grov sand men det var ganska skönt då den var så lätt att borsta bort då man fått den på sig.

Tyra samlar på fina stenar.

Lars och Tomas dyker ner i det blå. Jag som annars brukar vara lite av en badkruka tog sedan en rätt lång simtur tillsammans med Tomas längst strandkanten.

Dopet

Lilleman döptes till Isak Viking den 10 Juli i Vitaby kyrka. Viking fick han heta efter Tomas morfar som hette Viking i tilltalsnamn.

Så här fin var kyrkan.

Tomas syster Anne blev Isaks gudmor och höll honom under dopet. Isak skötte sig så bra trots att han inte fått sin vanliga tupplur under förmiddagen.

Tyra kände att det var något på gång då vi kom fram till kyrkan och blev alldeles förtvivlad och höll ett krampaktigt grepp om mina ben samtidigt som hon snyftade fram "Inte glömma Tyra". Det gick dock bra för henne att sitta i mommos knä under akten och hon hade suttit knäpptyst och tittat med stora ögon alldeles fascinerad då hennes kusin Sofia spelade "En helt ny värld" på tvärflöjt i kyrkan. Tyra har börjat bli så rädd för att bli glömd direkt hon känner att det är lite rörigt runt omkring och vill då sitta uppkrupen i våra famnar. Samma sak var det på flygplatsen när vi var fullastade med väskor och skyndade fram mellan gaterna. "Inte glömma Tyra" sa hon gång på gång och sträckte upp armarna mot oss för att bli upplyft. Vår lilla docka, hur kan hon ens tro att vi skulle glömma henne?

Tomas pappa och Bitte var helt underbara och stod för den fina festlokalen och hade ordnat en maffig middagsbuffe från restaurangen Allé som gästerna bjöds på efteråt! Under middagen var det ett bildspel med bilder på Isak från BB och framåt. Vilken toppendag det blev!

Isak i gammelfammos famn under middagen.

Vi fick också visa upp vårat Skåne för Mamma + sambo och moster Britt. På bilden strosar vi runt i mysiga gränder i fiskebyn Skillinge.

På ett av alla mysiga fik vi fikade på i Skåne. Isak sov snällt i vagnen största delen av dagarna under vår vistelse där.

Vi hyrde en stuga nära havet i Tobisvik tillsammans med B+B+B. Några kvällar promenerade vi in till Simrishamn och strosade runt där eller tog ett glas vin på någon restaurang.

Dagpromenad in till Simrishamn för lunch i havets tecken.

Tyra kastade ner brödsmulor i vattnet och till hennes förtjusning var det både måsar och stora fiskar som uppskattade måltiden.

En dag åkte vi till till den medeltida borgen Glimmingehus som byggdes redan i slutet på 1400talet.

Den här utbygnaden ovanför entrén var till för att man skulle kunna kasta ut kokande olja på inkräktare. Huj.

Vackert mossigt träd vid vallgraven.

Det var gyckelspecial då vi var där och jag, Tyra och Isak fick dansa medeltida ringdanser. Sången som de sjöng har fastnat i mitt och Tomas huvuden och mer än en månad senare går vi fortfarande och nynnar på den:
Jag såg en ulv, en räv, en hare
Jag såg dem dansa alla tre
Och jag dansade också med
Ulven, räven och en hare
Dansade med dem alla tre

En annan dag vandrade vi på Stenshuvud.

Paus halvvägs upp på berget.

Jodå, Isak var också med på Stenshuvud.

Så här små är de små rackarna.
Uppe på Stenshuvud upptäckte vi att vi fått fästingar. Det är tydligen ett riktigt fästingår i år och under hela resan hittade jag totalt 6st fästingar på mig(dock bara två som bitit sig fast)! Urk, jag föredrar faktiskt myggen framför fästingarna om jag får välja. Det är så läskigt med de sjukdomar de sprider och man känner sig begränsad när man inte vågade gå utanför stigar eller där gräset inte var klippt.

Middag hos Micke, Anna och Malva.

När vi skulle hem fron M+A+M så var det dimma i luften och Tomas fotade denna magiska bild från deras gård.