<< Juli i Skåne

[ Juli del 2 ]

Semester hemma i Gällivare

Vi hade nästan två månaders ledighet tillsammans i år så vi hann passa på att turista i Gällivare lite, på sommaren finns det så många fina utflyktsmål som passar bra att åka till med barn här! Tidigare somrar har det varit rätt späckat schema då vi skulle hinna åka både till Skåne och till Gällivare + att försöka hinna koppla av lite i Umeå också. Nu känns det riktigt skönt att bara ha Skåne som stående semestermål och resten av tiden är vi hemma och hittar på roligheter eller åker på någon utlandsresa tillsammans!

10 dagars ledighet i Gällivare i Juli ser ut ungefär så här för familjen Alldén/Nilsson:

Måndag: Bad och fiske i Abbortjärn.
Tisdag: Vandring till Djävulsklyftan.
Onsdag: Picknick och blåbärsplockning vid Stenbron.
Torsdag: Fiske och grillning vid Linaälv.
Fredag: Lat dag hemma, slipade och målade om bord och stolar.
Lördag: Bad och picknick i Sandviken.
Söndag: Heldagsvandring på Dundret.
Måndag: Bad i utepoolen i Malmberget.
Tisdag: Grillning och fiske vid Linafallet.
Onsdag: Stugliv i Lillberget.

Det känns som om detta är lite av fördelen med att bo i lägenhet, att man hinner hitta på så mycket mysiga och roliga saker tillsammans med barnen. Skulle vi haft hus skulle det säkert blivit att renovera och greja massor istället.

Bilder från alla utflykter:

Bad och fiske i Abbortjärn

"Stor"Noah och Tyra
Våran kompis Sandra och hennes barn var också med vid Abbortjärn. De är också nyinflyttade i Gällivare.

Nu har lillis börjat få sitta upp i vagnen då han är vaken (att få honom att ligga ner när han är vaken är näst intill omöjligt).

Flicka på sten.

Tyra fick sin livs första fisk, en liten liten abborre som vi släppte ut i sjön igen efter att den blivit fotograferad. Så spännande hon tyckte att det var!

Det var några snälla Tyska turister som lät oss ta en tur med en av deras kajaker.

Lilleman

Tyra 2 år och 3månader
Hejdå mamma, nu går jag på upptäcksfärd! Hon har blivit en riktig cooling våran tjej. Alla som hon träffar ska hon hälsa på och frågar dem gärna "Vad gör du?", "Vad är det då?". Men tar någon vuxen istället första kontakten med henne kan hon bli lite blyg och vill inte svara på deras frågor. Hon har blivit så bra på leka på egen hand och pratar högt under leken "Nu ska nallen åka tåg, kom här, här betalar man". Hon älskar verkligen att leka att hon är tågchuafför/busschaufför och ställer upp stolar på en lång rad och sin kassaapparat ställer hon vid förarstolen.

Vandring till Djävulsklyftan

Efter ca 30 minuters vandring kom vi fram till klyftan.

Kallkällan

Vi slår läger.

Isak sov under tiden vi grillade och fikade.

Tomas byggde en smart ställning till kaffepannan.

Jag fick gå ett kringelkrokigt spår i skogen och sedan gömma mig så spårade Qvintus upp mig. Så duktig han var!

Efter lite letande hittade vi cachen som fanns gömd vid djävulsklyftan.
Jag och Tomas har i sommar börjat lite med geocaching. Det är en sorts skattjakt där man med hjälp av sin GPS kan hitta cacher som finns gömda överallt i Sverige(och i resten av världen). Cachen består av en liten burk med en gästbok i där man kan skriva upp att man hittat den. Är det en större burk finns där oftast lite småsaker och om man vill får man ta en sak och lägga dit en annan. Cacherna finns oftast på vackra ställen på orten och kommer man till ett nytt ställe kan man på så sätt få upptäcka nya fina platser som man annars inte hade kommit på att åka till. Det är lite som orientering fast mer barnvänligt! I vissa städer finns de mitt i stan och då gäller det att vara diskret (så ingen ser när man tar cachen och kanske förstör den) och man känner sig lätt lite dum då man går runt och känner och kikar på lyktstolpar och andra föremål för att se om där kan finnas en cach gömd. I Skåne var det på två ställen andra människor som klättrade runt och sökte efter samma chach som vi sökte efter. :)

Picknick och blåbärsplockning vid Stenbron.

En dag när vi just packat oss ut i bilen (puh, att packa inför en utflykt är verkligen en pärs när man har två små, men direkt man har satt sig ner i bilen så pustar man ut för då har man bara det roliga och lättsamma framför sig!) så började det just att småregna. Vi hade egentligen tänkt åka och bada men då blev det istället att vi åkte till Stenbron och där regnade det som tur var inte. Vi plockade varsin hink med blåbär och sedan fikade vi och tittade på myror och andra kryp tillsammans med Tyra.

Nästa år när lilleman är lite större ska vi plocka mängder med bär men i år fick det bara bli varsin lekhink full.

Fiske och grillning vid Linaälv

Pappa och dotter fiskar. Haha.. det var inte förrän nu när jag såg bilden som jag förstod att pinnen hon sprang runt med då skulle föreställa ett fiskespö.

Bron som Tyra tyckte det var jättespännande att kasta stenar och kottar ner från.

Korvgrillning.

Lat dag hemma

Isak på uteplatsen. Bakom honom kan man se vårat trädgårdsland. Vi har gått dit och plockat färsk sallad till middagen ända från veckan innan midsommar till slutet på Augusti, sånt är verkligen vardagslyx! Vi hade också massor av persilja, sockerärtor, morötter och smultron i trädgårdslandet(plus några potatisplantor som blivit kvar sedan förra hyresgästen hade det som pottiland). Tyra och hennes små kompisar har tyckt att det varit spännande och kommit och frågat "Tyra ta lite sallad, snälla?" Haha.. bra sätt att få ungarna att gilla grönsaker!=)

Tyra har ryckt upp några morötter i landet.

4 månader.
Gossebarnet.

Meer gossebarn.

Bad och picknick i Sandviken

Min barndomsvän Elin har också flyttat tillbaka till Gällivare. Hon picknickade i Sandviken med oss en varm julidag. Sandra och barnen var också med där men jag kom inte på att ta fram kameran förrän de hade åkt hem.

Jag och Elin tog en lång simtur i sjön.

Isak badar fötterna.

Heldagsvandring på Dundret

En dag gjorde vi en heldagstur på Dundret. Vi hade tur med vädret då vi såg hur det öste ner över stan nedanför medan vi bara kände några droppar just när vi skulle packa oss ut från bilen och sedan hade vi strålande sol hela vandringen!

Rätt plats vid rätt tillfälle; regn över stan, sol på Dundret.

Vi såg många saker som Tyra tyckte var jättespännande under vandringen som flera fjällfåglar, en död ren och några små, små harungar.

Gravid igen? Nää, bara en liten Isak innanför jackan.

Bensträckarbus.

Torkade aprikoser är gott att ha med som vandringsfika tycker Tyra.

Vila

Isak blev varm och svettig i sjalen och fick ta av sig till bara bodyn och svalka sig lite under fikat.

Annika och Rolle tog den kortare vandringen till Åke på toppen och vi tog den långa turen först förbi Västra toppen och sedan vidare mot "Åke på toppen" där vi möttes.

Fikelifik.

Bad i utepoolen i Malmberget

lillNoah och Tyra.

Åker krokodil.

Tyra har fått en badring och den fungerade helt perfekt i år. Vi var tillsammans med henne i den djupa bassängen och hon kunde då manövrera sig fram på egen hand genom att paddla med benen.

Badkille.

Grillning och fiske vid Linafallet

Linafallet

Vid Linafallet finns en rätt läskig hängbro utan några riktiga räcken att hålla i utan mer ett nät på kanterna. Vi grillade lite picknickbog på andra sidan älven och min kusin testade fiskelyckan och fick napp.

Stugmys i Lillberget

Vi sov över i gäststugan i Lillberget i två nätter och åt gott, ryckte lite ogräs, spelade kort och myste tillsammans med mammi och B.

Lotus njuter.

Tomas bättrade på utsikten och fällde några träd.

Från Lillberget styrde vi sedan kosan mot Piteå för en minisemester. Mer om detta kommer i Augustimappen.