<< Juli

[ Augusti ]

Vilken härlig Augusti det varit! Mycket sol, väldigt lite regn och många baddagar! Sommaren 2012 hade annars en regning och kall start, Juli var solig och fin men dock något kallare än normalt. Augusti toppenfin (Solen fortsatte även lysa genom hela September) Skönt då förra hösten var så regnig!

Fjällvandring vid Stora sjäfallet

Vi fjällvandrade i två dagar i Stora sjöfallet tillsammans med mamma, Erik och Kristine. Första dagen vandrade vi soldalsstigen upp mot några vattenfall.

Vi gick först genom en riktig trollskog.

Längst stigen löpte en bäck som slutligen ledde upp till fallen. Vi bar barnen i bärryggsäckar vilket fungerade väldigt bra. Tyra gick kortare sträckor men när man ska gå långt är det rätt skönt att kunna hålla ett högre tempo. Jag fick mycket hjälp av Kristine som nog bar Isak mer än vad jag gjorde.

Trots att detta förmodligen är växtzon 9 då det ligger så högt upp i fjällen så var det var verkligen ett vackert växtliv ut efter denna stig! På båda sidor om bäcken kryllade det av olika sorters orkideer, blåklockor och andra färgglada blommor som jag inte kan namnet på.

Och på andra ställen var hela marken täckt av något som liknade gula violer. Dessa fjärilar fanns också överallt!

Fikapaus halvvägs upp.

Uppe på kalfjället.

Laddar med lite karameller innan sista etappen.

Uppe vid fallen. Så vacket det var och vi tog fram spritköket och kokade kaffe och bullade upp med lunch och fika innan vi vandrade neråt igen.

Tyra kikar på utsikten vid lunchplatsen.

Stora sjöfallet dag 2

Andra dagen vandrade vi en bit efter kungsleden.

Leden började med en riktigt brant stigning.

När man väl kommit upp på kalfjället så var största delen av vandringen rätt platt. Man såg blåa berg åt alla håll man tittade åt, så vackert!

Fjärilslarv.

Fikatjej.

Fikakille.

Tyra tyckte det var spännande att kunna dricka vatten direkt från fjällbäckarna.

Vi var ute och gick hela dagen och båda barnen sov gott i bärstolarna.

Lillebror har hittat ien finfin utsiktsplats..

Fjällfika.

Mera stugmys

Spelkväll och fika i stugan med Erik och Kristine.

Kattmys. Det är mycket med inredningen jag skulle vilja ändra i stugan men det känns som om det inte är någon större mening innan vi fått väggarna vita. Så fram till dess får det nog vara lite som det är.

Så här såg altanen till gäststugan + bastun ut då vi köpte stugan.

Tomas i rivartagen, hela den gamla altanen är borta och han har höjt upp stugan som låg med ena änden ner i mossan, med hjälp av en stor domkraft. Så nu står den torrt och fint.

Äntligen är trädet som stod och skavde mot gäststugan är fällt. Någon borde ha fällt det redan för 10 år sedan för nu stod det riktigt trixigt till slickat mot väggen till gäststugan och på andra sidan trädet gick elledningen.

Tyra tycker om att hjälpa till.

Nya gäststuge + bastualtanen färdig! ca 5 dagar tog rivning + nybyggnationen.

Underbara kvällar ute på sjön bara kajaken och jag.

Finaste Lotus.

Blodpuddingslunch på bryggan.

En dag kom vi på att vi kunde flytta bord och bänkarna till platsen där den gamla fallfärdiga bänken tidigare stått. Så plötsligt fick vi in sol ända från tidig lunch till efter 19 på kvällen! Riktigt härligt då vi tidigare haft lite skuggigt vid bordet på eftermiddagarna.

Isak på utflykt till svanparken tillsammans med Mommo.

Båtutflykt med tältning

En dag tar vi båten ut till en öde ö för att tälta där tillsammans med Erik och Kristine. Barnen tyckte det var väldigt spännande med tältet då de var deras premiärtältning.

Fika utanför tälten.

Vi fiskade och paddlade kajak. Både Erik och Tomas fick fisk men de släpptes tillbaka i plurret igen.

Myran.

Så idylliskt det var och vi hade en sådan tur med väder, strålande sol och varmt och skönt hela tiden!

Isak sov gott i sin voxipåse i tältet.

Tyra har fått en vana då hon ska gå och sova att hon ska lyssna på Bamse eller Pippiljudbok på min telefon. Hon fick göra det även i tältet. Hon skulle absolut sova i Erik och Kristines tält och det fick hon.

Men det var lite för spännande att sova i tält för efter ett tag kom hon upp och fick sitta med elden pch fika och prata med oss.

Vi satt på första parkett och tittade på solen då den gick ner och berättade spökhistorier och smaskade godsaker innan vi kröp ner i tälten för att sova. Det var en riktigt mysig utflykt som vi får göra om nästa år igen!

Bad hemma på Rallarrosen.

Utflykt en solig dag med bad i Sandviken. Emilia med familj var också med.

Påhälsning hos min kusin Sanna. Hon har fått en liten Nilsbebis. Jag som har tyckt att Isak är en bebis men han såg ut som en jätte i jämförelse.

Kräftskiva i stugan tillsammans med släkten.

Liten blir stor - Dagisinskolning

Lilleman skolas in på dagis. Isak är fortfarande rätt reserverad för främlingar och det är i princip bara jag, Tomas och min mamma som får ta upp honom i famnen och gosa med honom. Så vi var lite fundersama över hur det skulle gå för honom att lämnas med okända fröknar. Vi skulle få två veckors inskolning på oss. Första dagarna var vi bara där i någon timme. Efter en vecka började vi lämna honom någon timme själv. Oj så ledsen han var då jag gick, och de första dagarna fick de ringa till mig bara efter en liten stund för att jag skulle komma tillbaka då han bara satt och grät. Usch så hemskt det kändes! Men i slutet på andra veckan så började han trivas bättre på dagis. Han grät när jag lämnade honom men det gick över direkt jag stängt dörren och de sa att han var så nöjd och glad där och gick runt och lekte och pysslade på.

Hans första trygghet på dagis var hans fröken Eva som skolat in honom och hon berättade att då hon lämnade rummet för att hämta en penna i ett annat rum så blev han ledsen och ville springa efter henne. Vi försökte pussla med jobbscheman så att han inte skulle behöva vara där de tider då Eva inte var där.

Utelunch.

I sluten på tredje veckan så grät han inte alls längre då jag lämnade honom utan vinkade bara från frökens famn med alvarsam min.
Han var då även trygg med alla fröknarna. När jag kom för att hämta honom var han nöjd och glad och ville han dra runt mig i fingret och sa "titta där" och "titta där" och skulle visa alla spännande saker som han pysslat med under dagen då jag varit och jobbat.

Fjällhelg i Saltoluokta

Fika på kajen.
En helg åkte vi till Saltoluokta tillsammans med de andra föräldrarna och barnen från dagis.

Tyra tyckte det var spännande att åka färja.

Pastasallad till lunch utanför vandrarhemmet.

Minifjällvandring upp på ett berg.

Tyra kastar sten nere vid vattnet.

Isak kastade sten han också. Det var fint väder och de barn som inte var badkrukor tog av sig kläderna och vadade ut och badade lite (dit hörde dock inte våra barn). Till middag grillade vi hamburgare och parisare alla tillsammans i en stor muurikka och åt gräddbakelser till efterrätt.

På kvällen gick först vi tjejer iväg och bastade och tog varsin öl medan killarna passade barnen. Bastun var riktigt fin och låg nere vid vattnet så efter lite bastubad så sprang vi ut i vattnet och doppade oss. Efter oss var det killarnas tur. Sedan lade vi barnen och då de små snusade sött satte vi oss ute och pratade och åt snacks. Nästa dag var det lite blött ute så vi åt en lång hotellfrukost och tog sedan färjan tillbaka hem igen.