<< Juli1

[ Juli i Skåne ]

Andra halvan av Juli tillbringade vi i Skåne. Tidigare var det en riktig pers att resa med barnen då de var mindre och hade svårt att roa sig med stillasittande aktiviteter. Man fick sitta och tralla och greja för att roa dem och var själv alldeles slut efter flygresan. Men nu går det jättebra och de sitter snällt och ritar eller tittar film i godan ro och man själv kan tom få ro läsa en tidning.
Det är så härligt att tillbringa en stor del av sommaren i Skåne. Vi har så mysiga traditioner där med saker som vi bara måste upprepa varje år vi kommer dit; åka på tivolit i Köpenhamn med Tomas pappa, åka på djurpark med Tomas mamma, promenera och titta på kolonilotterna i Simrishamn, gå upp på Stenshuvud alternativt Alestenar, bada vid Sandby, hälsa på min barndomskompis Sussi, hälsa på Familjen Raväng, hälsa på Micke och Anna och kika på deras bondgård. Det skulle inte bli någon riktig sommar om någon av dessa punkter missades! Även fast vi trivs väldigt bra när vi är där känns det som om detta är saker vi är rätt nöjda med att bara göra en gång per år och det är mer människorna där som vi saknar och skulle vilja träffa oftare!

Vi äter hamburgare på Arlanda innan vi flyger vidare mot Kastrup.

Goaste ungarna. Nu har de så mycket ut av varandra! Alltid en lekkompis med på resorna.

Framme hos Ravängarna i Bara! Barnen blir helt lyriska då de får se alla körsbär i träden.

Badväder
Vilket tur med vädret vi haft denna sommar. Skåneresan kändes som en charterresa till Grekland och vi hade runt 30 grader var enda dag vi var där!

Det är toppen med ungarnas stranddräkter då man slipper hålla på att kladda med solkräm varje gång de varit och doppat sig.

Hoppa över vågor i Sandby (det finns milsvis med stränder att välja och vraka bland i Österlen men naturligtvis ska det vara precis samma strandplätt vi badar vid varje gång och absolut på rätt sida om ån tycker hela familjen Nilsson)! Lite gulligt.

Farmormys i skuggan.

Isak har just slutat sova på dagarna men efter en lång stranddag kan det vara skönt att ta sig en lutare under parasollet.

En dag var vi och badade i en utepool med 31 gradigt vatten. Det var så härligt med lite varmare vatten och barnen kunde vara i tills de blev leds på bada istället för att gå upp för att de började frysa.

Båda barnen känner sig nu trygga med att flyta med armpuffar utan att de bottnar. Tyra är lite mer reserverad för vatten än vad Isak är. Han bryr sig inte om han råkar hamna med huvudet under vattnet då och då. Tyra tycker att det är lite mer otäckt. Båda tar sig nu även fram i vattnet med någon sorts hundsim.

Många promenader runt gårdlösarundan blev det denna sommar. Så fint där!

Sniffa lavendel.

Varje gång vi går förbi skolan vill barnen stanna och leka. Linbanan var poppis.

Om kvällen då barnen gått och lagt sig cyklade jag och Tomas en bit av gårdslösaleden. Så vackert och massor av rådjur, kaniner och harar såg vi.

Ystads djurpark

Mata apor med gräs.

Klappa getterna.

Flera fina lekplatser fanns det där.

Ponnyridning.

Picknickdax. Det finns så många mysiga platser i djurparken där man kan sitta och mysa en stund.

Besöket avslutades med bad i poolområdet.

Alestenar
Så vackert och lite mystiskt, vad har dessa stenar används till och av vem?

Rolig lekplatskarusell.

Vi lunchade rökt fisk vid havet.

Besök hos finaste Sussi + familj

BebisAjva.

Vi svalkade oss i deras härliga pool.

En dag gjorde vi Simrishamn

Det var marknad där och så här lycklig blev man över att få åka karusellbil.

Hopptält.

Kolonilottsstros.

Bondgårdsbesök

Vi fick hälsa på i Anna och Mikes nya bondgård. Så härligt korna har det där, de går helt fritt inne och ute och bestämmer själva när de vill bli mjölkade.

Lite läskigt med kor tyckte Isak.

Lite tryggare då man fick träffa en ko i mindre förpackning. Vi fick även titta på en liten kalv som bara var någon timme gammal och fick se när den för första gången reste sig på sina stappliga små ben. Så häftigt!

Vilket äventyr barnen tyckte det var att få åka i en r i k t i g traktor, styra med ratten och själva styra skopan upp och ner!

Så nöjd.

Vi grillande sedan äkta koburgare i skogsbrynet och barnen plockade smultron.

Skogspromenad i närheten av bondgården.

Kasta stenar från bron var roligt tyckte barnen.

Dax för TIVOLI

Vi var ett stort gäng som tillsammans styrde kosan mot Tivolit. Alla barnens kusiner var med så då var lite extra kul. Detta år fanns det väldigt många karuseller som båda barnen kunde åka i. Denna berg och dalbana var dock på håret för läskig för Isak.

Hela tivoligänget!

Finmiddag i Kivik

Definitivt en av årets bästta måltider!

Strandpromenad i Kivik.

Så rolig bild på Bitte och vårt busfrö som springer farligt nära kanten.

Heldag på Bornholm

Färja.

Danskt gofika.

Isak var lite småskör denna dag. Då var det tur att man hade en trygg farfar nära till hands.

Det var så riktigt idylliskt med små kullerstensgränder och gamla hus och gårdar.

Vi badade och plockade vackra stenar vid strandkanten.

Hej då Bornholm.

Tosselilla med familjen Von Dorrien

En dag möter vi upp på Tosselilla med våra förra grannar från Umeå. Det var första gången jag och barnen var där. Flera olika stora klätterställningar, karuseller, poolområde och lite lantdjur. Det var en perfekt dag vi valt att åka dit, det spöregnade då vi körde dit men just då vi klev ur bilen så sken solen upp och det blev härligt väder. Många hade nog blivit i vägskrämda av regnet för vi var nästan ensamma där och barnen kunde springa runt och åka vilka karuseller de ville utan att behöva köa.

Bumperbåtar.

De hade ett riktigt häftigt poolområde. Tyvärr var det riktigt kallt i vattnet och Amanda badade och åkte rutschkanor. Våra ungar som är vädlgit frusna av sig bara kände lite med tårna i vattnet och sedan gick de istället till den lilla barnpoolen som var varmare.

Isak med sina manliga badbrallor.

Amandas lillasyster Alice var rund och go.

Lycka är att få en slant och gå och köpa sina egna popcorn. Ofta köper vi en bägare med kulglass som vi delar på hela familjen. Isak har dock blivit helt vansinnig varje gång vi gjort det. Han har svårt att förklara varför då han inte pratar så bra men jag gissar att han istället vill ha en helt egen glass (vi brukar försöka undvika egna glassar eftersom det alltid hinner smälta och det brukar slutar med att hela barnen och deras kläder är helt insmorda med glass). I övrigt har barnen varit nöjda och glada och skött sig bra under resan. Hemma får Isak bara ha nappen då han ska sova eller åker bil. Under semestern har vi dock varit lite mer frikostiga med nappen för att skona vår omgivning från grin i bland. Isak har varit utan blöja hela semestern och det har gått rätt bra.

Det fanns en lång hinderbana och vi blev riktigt imponerad av Tyra då hon snabbt tog sig fram där genom att kasta sig mellan lianerna, balansera på stockar och klättra upp för branda väggar.

Man kunde sätta i en 10 i en automat så fick manåka i väg själv i en linbana över vattnet. Det tyckte Tyra oc hAmanda var rysligt spännande.

Botaniska trädgården i Lund

En dag åkte vi till Lund och strosade runt i botaniska trädgården.

Regnskog med cacao och bananträd och på marken små vaktlar som äter upp ohyra.

Roligast tyckte Isak var att mata ankorna med krabelurer då vi satt och åt lunch vid dammen.

Efter trädgårdsvisiten åkte vi till Lunds äventyrsbad tillsammans med familjen Raväng. Det var första gången barn fick se en vågmaskin och dem tyckte det var jättespännande. Sedan grillade vi tillsammans med Ravängarna och sov över hos dem innan vi åkte till Kastrup och hem.

Hemfärd

Så fint de har på Arlanda för barnen med piratskepp...

...och Elsa Beskow inspererad sagoskog.

Så roligt barnen hade där. De hade kunnat stanna i flera timmar så nästa gång får vi nog lägga lite mer tid mellan flygningarna! Jag och Tomas skulle skoja lite med barnen och se vad de gjorde om de inte hittade oss så vi gömde oss bakom ett litet plank. Men de bara lekte och lekte och märkte aldrig att vi var borta så tillslut fick vi komma fram från vårat gömställe.