<< Juni

[ Juli ]

Högsommarvärme

I slutet av juni kom högsommarvärmen tillbaka och man skulle komma och prata om denna sommar som rekordvarm! Glassbolagen hade sedan start aldrig haft sådan stor försäljning som i år och under juli månad regnade det knappt en enda dag utan man vande sig vid att solen lyste stor och gul på en klarblå himmel varje morgon då man klev upp. Jag har aldrig badat så mycket i hela mitt liv som denna sommar! Det har varit så hett att man inte orkat göra så mycket annat än att ligga i vattnet. Efter frukosten började vi varje dag med ett morgondopp, sedan har vi pysslat på lite, målat, huggt vet eller lekt med barnen och sedan måste man bara ta ett till dopp innan lunchen och så fortsatte sedan dagen med fler dopp!

Vi fyllde på med lite extra sand på vår lilal strand.

Mycket grillat har det blivit! Vi bodde i stugan i en månad denna sommar och i princip alla måltider åt vi ute på altanen!

Tillslut började barnen fråga om vi inte kunde äta inne någongång som omväxling!:)

Mer svalka efter maten.

Många långa simturer har vi tagit i sjön i år!

Jag förvånade barnen genom att under en fika springa ut och kasta mig från bryggan med kläderna på. Det tyckte de var lite tokigt!

Många turer blir det även till utepoolen.

Mommomys vid poolen.

Den dagliga bryggfrukosten med kattsällis.

Frukostkompis.

Tänk att få sitta på sin alldeles egna brygga och äta frukost och kasta små mackbitar till små duniga ankungar. Det måste vara livskvalité om något!

Tyra har fångat en bryggabborre med håv.

Vi studerade den lite innan den fick hoppa tillbaka i det blå.

Mera bad.

Erik, Kristine och Buffy myser i hängmattan.

Pappa och Erik parkerade Silverfoxen vid vår stuga under tiden vi var där.

Jordgubbsmellis på trappen.

Kattmys. Tyra älskar att gå runt och släpa på katterna. Ibland ser det ut som om de får en lätt omild behandling av henne men som oftast verar de konstigt nog inte ha något emot det och kan till och med somna i hennes famn!

Tomas byter ut plankorna i bryggan. De tidigare planken i bryggan var grova men spontade, och troligtvis återanvända från en stuga som stått här tidigare och som vi hittat fler rester från. I år var det doch många av planken som gått sönder så den behövde verkligen en renovering! Stålställningen som bär upp den var dock rejäl och får hänga med ett tag till.

Ännu mer bad.

Varje morgon går vi runt och letar rätt på alla smågnagare som katterna jagat fatt i under natten. Det verklar vara mest Orion som är på hugget.

Vi river bort den gamla korkmattan som hängde på tre kvart från väggarna i köket, målar väggen vit, sätter dit vita plattor och fogar med silicon i alla skarvar som tidigare var helt öppna. Så nu är det betydligt lättare att hålla rent och fräscht i stugköket! Vi har även lämnat in köksluckorna på sprutlackering så snart är de också som nya!

Så här såg det ut när vi tittade på stugan första gången. Ganska mysigt men inte så praktiskt! Tänk att man tidigare knappt såg vattnet från köksfönstret!

Båtutflykt med Silverfoxen.

Erik är chauffören.

Vi köper vattenskidor!

Jisses så kul det var! Det tog kanske 5-6 försök innan jag lärde mig hur jag skulle korrigera armar och ben rätt och tog mig upp på skidorna! Innan jag kom upp kändes det nästan omöjligt! Så sjukt tungt i armarna, som att man ska försöka hålla kvar en skenande elefant! Men till sist förstod man att man måste starta ihopkrupen som i fosterställning med skidtopparna uppstickande ur vattnet(topparna pekande mot båten) och stanna så tills båten fått upp tillräckligt med fart för att vattenytan ska kunna bära en, och först då kan man resa på sig! Men när man väl kommit upp är det lika lätt att stå på skidorna som att åka slalom i lättaste barnbacken. Och det är lite som att lära sig cykla, har man väl kommit upp en gång så tycker man sedan att det är världens enklaste att komma upp varje gång där efter!

Vi åker sedan varje dag där efter för att det var så himla kul! På denna bild är vi ute sent en kväll och åker.

Campingliv

I några dagar åkte vi runt och campade i Norrbotten.

På Arcusbadet. Dessa båtar kunde barnen själva paddla runt med i bassängen. Isak var helt tokig i dem och satt i en båt i princip från att vi kom till att vi åkte därifrån. En sådan båt skulle jag vilja köpa till barnen att paddla runt med i stugan!

Så här vackert låg tältplatserna på Arcuscampingen. Det var lite blåsigt denna dag så efter allt badande valde vi därför att åka vidare till Boden och campa där istället!

Hoppelihopp på hoppbulan på campingen.

Klätterspindel.

Så spännande barnen tyckte det var då vi packade fram tältet.

Grilleri. Barnen stortrivdes med campinglivet! Så barnvänligt och massor med lekplatser överallt dit de själva kunde springa medan vi förberedde middagen.

Bad i poolen på campingen. Tyra och Tomas klättrade en äventyrsbana.

Western farm i Boden

Tomas och barnen åkte hästskjuts.

Barnen fick kasta sig i höet.

Rida på den elektriska tjuren var spännande tyckte Isak.

Barnen tittar på spännande teaterföreställningar med mycket pangpang, Isak var tidvis rädd för at bli skjuten!

En av bovarna ramlade 13 meter.

Ivriga ryttare väntar på sin tur.

Tjurdrivning genom staden.

Barnen fick varsitt korkgevär, vilken fiffig uppfinning! Som de pangade och de kunde själva ladda om utan problem.

Riktigt bra hästshower!

Trötta barnsomnar gott i tältet efter en lång dag!

När vi var på väg hem igen körde vi förbi Jokkmokks camping och kunde inte låta bli att svänga förbi och kika på badet och äventyrslandet. Så mycket roligt det fanns för barnen där, vi var bara tvugna att stanna över även där en natt!

Pizza satt fint efter massor med bad i poolen.

Riktigt stora och fina klätterställningar och rutschkanor!

"Hej!, Vad heter du? Hur många år är du? Jag heter Tyra och det här är min lillebror Isak!" Tyra hittade hela tiden nya lekkamrater vid lekplatserna.

Dagens morgonvy att vakna till.

Campingfrukost. Sedan kom pappa och Lilian och fikade med oss och passade sedan barnen medan jag och Tomas tog en lång simtur i sjön.

Mer grillning till lunch.

Sedan lite mer bad och lekplatslek innan vi styrde kosan hemåt.