<< Juni

[ Juli ]

Orion flyttar in

På väg hem från Gällivare hämtar vi upp lille Orion som nu hunnit bli 12 veckor och leveransklar. Han ser ut som en liten gremlin med sina stora öron och enorma tassar. Sötare katt får man leta efter! Han är precis lika gosig som är och ska genast upp i famnen på de som hälsar på.

Efter att ha visat den lille var skåpet ska stå bestämde sig Lotus för att det kanske inte var så tokigt att ha en sovkompis ändå. Kvällen efter att Orion flyttat hem till oss hittar vi dem så här i soffan! Nu vakar Lotus över den lille som en örn. Han tvättar honom mest hela tiden och kommer oroligt springade direkt kattungen jamar.

Nya hästar

Jag och Tomas till häst utanför stallet.
Jag, Tomas, Anna och Sandra har blivit medryttare på några helt underbara nordsvenskar i Hössjö. Ägaren Åsa har ett dussin hästar och valde ut den häst som hon trodde skulle passa bäst till var och en av oss. Min medryttarhäst heter Lärka och är pigg och lite dressyrinriktad, Tomas häst heter Lissy och är lite lättare att manövrera men tackar aldrig nej till en snabb galopp. Två gånger i veckan är vi där och rider ut och utforskar skogarna. De är så roligt att få dela det intresset även med Tomas.

Sol och bad

Vilken badsommar det har varit! Jag och Tomas har åkt runt till olika badstränder för att få variation och se vilka vi tycker bäst om.
Min topplista:
Norrmjöle havsbad: lagomt stor strand, mycket mindre folk än på bettnäs
Täfteå (havet): varmt vatten, väldigt liten strand, slemmig botten, många framfusiga barn*
Stöcksjön: varmt vatten, mysiga avskilda solplatser, nära
Bölesholmarna: cykelavstånd, blåsigt
Bettnesand
: Lite längre strand, mycket folk, fin sandbotten, svårt att hitta skuggiga solplaser
Nydalasjön(kärleksudden): Ska besökas

* inget ont om småbarn på stränder men då vi var i Täfteå så blev vi omringade av små sandskvättande nakna barn som ville smaka på våran oboj och våra smörgåsar.. blev lite för mycket..

Tomas jonglerar på stranden.

Norrbyskär

Mamma och Björn kommer på besök. En dag tar vi färjan till Norrbyskär.

Jag och Tomas på restaurangen
Det var så vackert där. Nästan som en liten skärgård. Vi promenerade runt en hel dag där och utforskade. Vi såg två gamla skeppsvrak och gick på museet och tittade i kyrkan. Norrbyskär har visst varit ett rikt och modern samhälle. Arbetarbostäderna var stora vackra vita hus med vackra sniderier. Nu verkar de mest fungera som sommarstugor men det fanns några bofasta där också. Innan vi åkte hem åt vi på restaurangen som tidigare varit bostaden för den rikaste mannen på ön. Jag åt rökt sik. Väldigt gott!

Tavla

Jag och Tomas har låtit skriva ut den här fina tavlan på målarduk spänd över en träram. 1meter lång blev den. Den är gjord efter ett fotografi på mig och Tomas vid havet i Simrishamn då vi var där i April. Den blev så snygg ovanför våran nya bruna soffa i vardagsrummet.

Kräftskiva

En varm lördag var vi på kräftskiva hos Gustav i Tomas klass. Många glada och trevliga deltagare och gott som alltid! Kräftätning känns dock på något sätt ganska brutalt. Man bänder sönder klor, sliter kräftor mitt i tu och sörplar i sig av innandömmet. Ingen tillställning man ska vara vårlhungrig då man går på. Men ändå är det alltid lika sommrigt och mysigt! Kanske man hinner med en till skiva i sommar?

Bäbisar

Världens goaste bäbisar! Isabell och Jims flicka till vänster och Malin och Peters pojke till höger.
Jag har blivit moster x 2! Båda mina styvsystrar har fått bäbisar. Riktiga mysungar är vad de är! Då de är glada och goa och vill ha någon som gör "pruttljud" på deras magar eller gosar med dem ställer moster gärna upp! Då de visar sina sämre sidor är det väldigt skönt att kunna lämna tillbaka dem till deras mammor och pappor! Några år till dröjer det nog innan det tassas av barnafötter hemma hos mig!:)

Överraskningar

En solig dag överraskar min darling mig och tar med mig på paddeltur och picknick. Vi paddlade runt hela Nydalasjön. Min klädsel var kanske inte den mest passande men går mycket bättre än man kan tro att paddla i axelbandslös klänning!:) Det var riktigt trevligt och solen värmde så skönt!

Den årliga surströmmingsfesten

Så här ser en surströmmingsklämma ut innan den rullas ihop och äts upp.

Tomas fick äran att öppna första burken!

Anna bearbetar fisken innan den är redo för klämman. Tomas tar sin första tugga!
En julikväll hade vi surströmmingsfest! Det var första gången båda Anna och Tomas smakade denna delikatess. Det föll tyvärr inte Anna i smaken men Tomas tyckte till min glädje att det var mums. Pelle, Sandra och Karin också med men de var veteraner och hade alla ätit det tidigare.