<< Maj

[ Juni ]

Sex månader..

..och fortfarande är jag lika nykär!

Den 2 Juni firade vi halvårsdagen i parken vid stadskyrkan med bubbelvin och jordgubbar.

På kvällen hade vi tänkt att vi skul
le gå ut och äta på något lyxig restaurang men det var så härligt väder och det slutade med att vi istället beställde pizzor och satt på filt nere vid hamnen och njöt.

Mammi och Björn på besök

Mamma och Björn kom på besök till Umeå. Vi strosade runt på stan, fikade och provade klänningar. Till lunch blev det smarriga baguetter i parken!

Campingliv

Kvällsfika i husvagnen
Moster har en husvagn som står på Arcuscampingen i Luleå. En dag åkte vi dit provade på att leva campingliv och stannande över en natt. Det är underligt det där hur man tycker att allt som är provisoriskt är så mysigt. Men det var faktiskt riktigt trevligt

Då vi vaknade tog vi oss ett morgondopp, men det var bara Tomas som var modig och vågade doppa sig helt!:)

Kajakfärd

Sedan hyrde vi varsin kajak och paddlade iväg. Först kändes det lite ostadigt med jisses vad roligt det var. Det var väldigt spännande! Man gled så lätt över vattnet och det gick riktigt snabbt att komma fram.

Så här paddlade vi. Vi startade i Karlsvik och målet var bergnäsbron.

Äntligen framme. Vi bestämde oss för att det här ska vi absolut göra om fler gånger. Kanske i Umeå nästa gång.

Hoppbulan

Vi var naturligtvis även tvungen att testa hoppbulan på campingen! Man kunde hoppa väldigt högt på den största bulan men man fick verkligen ha tungan rätt i mun då man var två som studsade samtidigt!

Orion

Vi åkte förbi Orions uppfödare och träffade honom en sista gång innan han får flytta hem till oss. Han har fått en riktigt läcker teckning med isblåa ögon, en nästan kolsvart nos och svans, ljusbruna tassar och alldeles vit på resten av kroppen.

En liten skrutt på utflykt i det gröna
Orion fick följa med oss ut i gräset en stund. Han var riktigt tuff och tultade runt och utforskade medan vi lekte fotografer. Men sedan började han frysa och fick gå in till sina syskon igen!
Se mer bilder --> katter

En helg i Gällivare

Bild tagen genom bilfönstret på väg upp på Dundret. Det är så vackert när man ser fjälltopparna som visar sig i olika blåskalor.
En helg tog jag och Tomas bilen upp till mamma i Gällivare. Det är som att tiden stannar av lite då man kommer upp dit och man hinner med så oerhört mycket trots att man tycker att man mest bara går runt och njuter.
En kväll följde vi med familjen upp till toppstugan som ligger 747 meter över havet. Där fikade vi våfflor och beundrade den vackra utsikten. Från Dundrets topp kan man se en 11:e del av Sveriges yta.

På väg ner från Dundret tog vi en tur förbi "Andra sidan" och stannade till och kikade på Fjällnäs slott. Det är så vackert!

En dag åkte vi på utflykt till Kaitumforsarna och hade picknick, grillade och promenerade runt och utforskade naturen.

Lotus hittar färsk spillning från björn! Nästan lite läskigt. Dock ingen björn så långt ögat kunde nå som tur var.

Lotus fick även träffa sin bor Rocky då vi kom hem. De var båda lite skeptiska till mötet. Lotus ville mest bara smyga efter Rocky och nosa honom i baken och smånaffsa honom i svansen. Det var ej uppskattat av Rocky. Det hela gick dock bättre än vi trott och avlöpte utan incidenter eller blodvite.

Det var marknad i Gällivare då vi var där. Jag och Tomas köpte kryddor, godis och "Pajalabollar" och gick runt och strosade. Naturligtvis hittade vi båda snygga kläder i de lokala affärerna. Det är hemskt att man måste åka till Gällivare för att hitta något fint!:P

Dragkamp?
Denna helgen var det även årets stora inlernationella hundutställning. Det är så roligt att bara gå runt och titta på alla olika hundraser (och vissa av deras fanatiska ägare, speciellt pudelägarna hade stora tält där de rychades och pychades som aldrig förr). Annika hör dock till en av de mer rekordeliga hundägarna!:D Hon var där och visade den dansksvenska gårdshunden Timon.

Annika och Timon.
Timon skötte sig utmärkt och efter att ha travat runt i ringen, f
ått tänderna inspekterade och jämförts mot sina motståndare blev han BIM och fick sitt första cert. Grattis till er!

Sent en kväll följde vi med lillebror och kusinen på fisketur. Lillebror har blivit en riktig storfiskare och åker till Norge och fiskar lax med pappa titt som tätt. Jag fick testa mitt nya kastspö jag fick i julklapp av Pappi. Det fungerade utmärkt men fisken lyste med sin frånvaro. Det gjorde inte så mycket. Vi satt runt elden, åt torkad renkött, slog ihjäl myggor och njöt av midnattsolen.